تبصره برخی از روزنامه های جهان در مورد ۲ تبعه خارجی ربوده شده

یک تعداد از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد عملیات قوای خاص امریکا برای رهایی دو پروفیسور پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل مطالبی را به نشر رسانده‌اند.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا می‌نویسد این عملیات که به دستور مستقیم قصر سفید انجام شد، به هدف نرسید چون دو گروگان دیگر در محل عملیات در کابل نبودند.

دو پروفیسور یکی امریکایی و یکی آسترالیایی روز هفت اگست توسط افراد مسلح در نزدیکی پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل ربوده شدند.

به نوشته روزنامه رباینده‌گان که لباس پولیس افغانستان را به تن داشتند شیشه های موتر حامل این دو تن را شکسته و آنها را ربودند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود از قول سخنگوی وزارت دفاع امریکا پیتر کوک نوشته است که می‌گوید عملیات نجات یک اقدام بسیار حساس و خطرناک می‌باشد و در آن باید بسیار دقت شود تا به گروگان‌ها آسیب نرسد.

به نوشته روزنامه در تجارت گروگان گیری طالبان در افغانستان شبکه حقانی در صدر رهبری قرار دارد و مشکل اینست که وقتی جنگجویان این شبکه افراد را گروگان می‌گیرند به سرعت آنها را به مراکز خود در مناطق قبایلی قلمرو پاکستان انتقال می‌دهند جایی که نجات آنها توسط عملیات خاص قوای امریکا کار آسان نیست.

به نوشته نیویارک تایمز در مسئله تلاش برای رهایی دو پروفیسور خارجی در کابل هم شاید همین وضیعت صدق کند چون هیچکس گفته نمی‌تواند که این دو تن هنوز هم در افغانستان می‌باشند.

اکانامیست

مجله اکانامیست در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد برگشت مهاجرین افغان از پاکستان به وطنشان عنوان قرار داده و تصاویر موترهای را به نشر رسانده‌است که مهاجرین را انتقال می‌دهند.

به نوشته مجله اده موترها در پشاور در این روزها بسیار مزدهم است و موترهای لاری صف بسته اند که مهاجرین افغان را با اشیا و اموال آنها به سمت سرحد ببرند.

به نوشته مجله ضرب الاجل‌ها و تقسیم اوقات برای برگشت مهاجرین افغان در گذشته هم چندین بار تعیین شده مگر یا نا دیده گرفته شده و یا تغییر کرده‌اند.

اما این بار قرار معلوم حکومت پاکستان در تصمیم خود جدی می‌باشد.

اکنون حکومت پاکستان اصول و قواعدی را که برای مهاجرین در گذشته تعیین کرده بود جامه عمل می‌پوشاند حتی بالای کسانی که در اینجا سرمایه گذاری کرده و صاحب ملکیت و تجارت می‌باشند.

مجله اکانامیست می‌نویسد حکومت پاکستان اکنون بر بانک‌ها فشار آورده‌است که حساب‌های بانکی مهاجرین را ببندند، به شرکت‌های تلیفون گفته است که سیم کارت‌های مهاجرین را لغو کنند، به صاحبان خانه فشار آورده‌اند که قراردادهای اجاره و کرایه با مهاجرین افغان را فسخ نمایند و علاوه بر آن افراد پولیس پاکستان متهم می‌شوند که بر خانه ها، تجارت خانه ها و دوکان‌های مهاجرین افغان حمله می‌کنند و آنها را تحت فشار قرار می‌دهند که به وطن خود برگردند.

به نوشته مجله تعداد مهاجرین که به وطن بر می‌گردند ماهانه به ده‌ها هزار تن می‌رسد و چنین گفته می‌شود که بعد از ختم عید قربان این شمار باز هم بیشتر خواهد شد.