کری: بعد از رسیدن کمک‌های بشری به سوریه، به توافق می‌رسیم

وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید، تا زمانیکه کمک‌های بشری به باشنده‌های شهرهای محاصره شدۀ سوریه نرسند، واشنگتن برای آغاز کار مشترک با روسیه به هدف مبارزه با گروه های افراطی اسلامی در این کشور، موافقه نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا دیروز گفت، جان کری این مطلب دیروز را از طریق تلیفون به همتای روسی خود سیرگی لاوروف بیان کرد.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت، جان کری با همتای روسی اش سیرگی لاوروف گفت، امریکا از مسکو توقع دارد که از نفوذش بر بشار الاسد استفاده کند تا به کاروان های کمکی بشری اجازه دهد که به شهر حلب و دیگر مناطق محاصر شده، انتقال یابند.

وزارت امور خارجه امریکا تأخیر در رسانیدن کمک‌های بشری را که بار بار تکرار شده غیر قابل قبول خوانده‌است.

آتش بس توافق شده از سوی روسیه و امریکا در سوریه، که از دوازدهم ماه سپتمبر به اینسو، آغاز شده با وجود اندک تخطی‌های کوچک در اکثر مناطق این کشور مراعات شده‌است.

بر اساس توافق، روسیه رژیم اسد و واشنگتن گروه های شورشی مخالف حکومت را باید وادار سازند تا هر دو جانب به کاهش خشونت ها موافقه کنند.

طبق این موافقتنامه، اگر آتش بس تا هفت روز مراعات شود و به کمک‌های بشری اجازه داده شود، روسیه و امریکا هر دو به هدف مبارزه با گروه داعش و جبهه النصره کار مشترک را آغاز می‌کنند.

گفته می شود، از آغاز جنگ سوریه در ماه اپریل سال ۲۰۱۱ میلادی ۲۵۰ هزار تن کشته شده و میلیون تبعه این کشور مجبور به ترک خانه های شان شده‌اند.