لیرکی: تلاش‌ها برای رساندن کمک‌ها به شهر حلب سوریه جریان دارد

سازمان ملل متحد می‌گوید، در حال بررسی راه های متفاوت برای رساندن کمک‌های بشری مورد نیاز به شرق شهر حلب سوریه می‌باشد.

سخنگوی اداره کمک‌های بشری سازمان ملل متحد این مطلب را دیروز در صحبت با خبرنگاران در سویس گفت.

جینز لیرکی گفت، آنها تلاش می‌کنند تا همه امکانات در مورد چگونگی رساندن کمک به شرق شهر حلب را مطالعه کنند.

وی افزود:

"ما در حال بررسی امکان انتقال یک کاروان به شرق شهر حلب هستیم."

سخنگوی اداره کمک‌های بشری سازمان ملل متحد گفت، در اینجا نیاز فوری است تا قانون کمک‌های بشری مراعات شود، قانونی که به گفته وی تصریح می‌نماید، غیر نظامیان در منازعات مسلحانه باید از تأثیرات ناگوار جنگ حفظ شوند.

لیرکی: عدم دسترسی به ۲۵۰ هزار باشنده در شرق شهر حلب یک تراژیدی است.

جینز لیرکی در ادامه صحبت اش گفت، عدم دسترسی به ۲۵۰ هزار باشنده در شرق شهر حلب سوریه که تحت تسلط شورشیان قرار داشته و مورد بمباردمان نیروهای هوایی روسیه و حکومت سوریه می‌باشند، یک تراژیدی است.

او افزود:

"این خیلی اهمیت داشته و ما به تقاضای خود ادامه می‌دهیم تا به یک دسترسی پایدار، بدون قید و شرط، با امن و آزادانه، نه تنها برای پنج و نیم میلیون تبعۀ سوریه، برسیم که به این کمک‌ها نیاز مبرم داشته و در محاصره اند، بلکه باید به تمام مردم در سراسر سوریه دسترسی پیدا کنیم."

سازمان ملل متحد امیدوار بود که کمک‌های بشری را از طریق ترکیه از مسیر سرک کستیلو به شرق حلب برساند، اما این راه از اوایل جولای امسال نیز در محاصره نظامی قرار دارد.

به گفتۀ سخنگوی اداره کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، این سازمان اکنون سرگرم بررسی رساندن این کمک‌ها از مسیر طولانی از طریق شهر دمشق پایتخت این کشور می‌باشد. اما انتقال این کاروان‌های امداد رسانی ارتباط به وضعیت امنیتی دارد.

سازمان ملل متحد بر اساس موافقتنامه آتش بس بین امریکا و روسیه انتظار داشت که حداقل راه کستیلو رود باز شده و برای انتقال مواد کمکی مصونیت آن تأمین شود. اما در این مورد اطمینان بدست نیآمده و اردوی سوریه اعلان کرد که حملات تازۀ را به هدف تصرف کامل شهر حلب آغاز می‌کند که بر اساس این تصمیم دیروز طیاره‌های روسیه و سوریه‌ مناطقی را در این شهر بمباردمان کردند.

سخنگوی اداره کمک‌های بشری سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت، آنچه که در حلب اتفاق افتاده وضعیت خوبی نیست. او وضعیت در منطقه را وخیم توصیف کرد.

در حال حاضر ۴۰ لاری پُر از مواد کمکی سازمان ملل متحد در سرحدات ترکیه منتظر اند که به مجرد بهبود اوضاع داخل سوریه شوند.