برخی وکلای کندز: مسئولین امنیتی باید محاکمه شوند

برخی از نماینده‌های مردم کندز در ولسی جرگه می‌گویند که این ولایت به دلیل بی توجهی مسئولین امنیتی با نا امنی و فاجعه انسانی مواجه شده‌است.

کندز، فراه، بغلان، بادغیس، ارزگان و هلمند از جمله نا امن ترین ولایاتی اند که اخیراً نبرد میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفین مسلح حکومت، به شدت در آنها جریان دارد.

اما در این میان کندز با وضعیت امنیتی جدی تری مواجه بوده که به گفته برخی از نماینده های مردم این ولایت، هنوز هم طالبان مسلح در بسیاری نقاط شهر کندز حضور دارند.

فاطمه عزیز نماینده مردم کندز روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی علت وخامت وضعیت امنیتی را در کندز بی توجهی مسئولین امنیتی عنوان کرد.

عزیز: علت وخامت وضعیت امنیتی در کندز بی توجهی مسئولین امنیتی است.

وی گفت که مردم در ولایت کندز با وضعیت دشوار امنیتی و اجتماعی مواجه اند و افزود که مسئولین امنیتی باید در زمینه پاسخ بدهند:

"برای بار دوم مردم کندز را به کام نهنگ سپرده اند اینها در برابر خدا و ملت چه جواب دارند اینقدر مردم در کندز که جسد های شان در روی سرک افتاده و بی گناه در خاک خون کشانیده شده جوابگو کی است؟ اینها باید در یک محاکمه علنی به مردم جواب بگویند اینها باید محاکمه شوند."

طالبان مسلح روز دوشنبه هفته گذشته بالای شهر کندز حمله تهاجمی را انجام داده و برخی از مناطق این شهر را تصرف کردند که در نتیجه با مقاومت نیروهای امنیتی افغان روبرو شدند.

اما آتش این نبرد هنوز هم در کندز روشن بوده و به گفته نماینده‌های مردم این ولایت در ولسی جرگه، هزاران خانواده که در شهر کندز گیر مانده‌اند در کنار نا امنی و ده ها مشکلات دیگر، با خطر کمبود آب و غذا نیز روبرو اند.

در این حال وزارت داخله افغانستان می‌گوید که عملیات در این ولایت جریان داشته و نیروهای امنیتی توانسته اند تا برخی ساحات را از وجود طالبان پاکسازی کنند.

اما سوال اینجاست که چرا کندز برای بار دوم با چنین وضعیت بد امنیتی گرفتار شد؟ شیر محمد کریمی یکی از آگاهان نظامی افغان در پاسخ می‌گوید:

شیر محمد کریمی یکی از آگاهان نظامی افغان

"مشکل اساسی اینست میان قوت‌ها همآهنگی و همکاری وجود ندارد فوق اداره ضعیف است و در عین حال بی تفاوتی بسیار زیاد است یک متل است که کسی را مار گزیده بود و او از ریسمان هم می‌ترسید اما در کندز یک بار مارا مار گزید اما باز هم ما عبرت نگرفتیم."

این در حالیست که سال گذشته پس از اینکه شهر کندز برای مدت کوتاه در تصرف طالبان مسلح در آمد، رئیس جمهور اشرف غنی در جریان بازدید از این شهر اطمینان داد که شهر کندز بار دیگر به دست طالبان سقوط نخواهد کرد.

در این حال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که عملیات در کندز ادامه دارد و بزودی این ولایت از وجود مخالفین مسلح پاکسازی خواهد شد:

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

"در کندز عملیات ما جریان دارد دشمن به تحرکات دست می‌زنند ما هم فعالیت های ما را علیه شان جاری نگهداشتیم و فعلاً هم آنقدر مشکلات نیست و قطعات ما بخصوص در عملیات های شبانه می‌توانند بسیار جاها را بخاطر جلوگیری از تلفات مردم از وجود دشمن تصفیه کنند و منطقه بالا حصار و شرکت سپین زر را ما شب گذشته تصفیه کردیم."

آقای رادمنش همچنان از وضعیت امنیتی ولایات فراه، هلمند، ارزگان و بغلان اطمینان داده گفت که ۲۰ عملیات برای مناطق که با تهدید مخالفین مسلح مواجه اند، راه اندازی شده‌است.