وزارت عدلیه: از ۴۰۱ سفارش سازمان ملل ۲۱ درصد آن عملی شده‌است

وزارت عدلیه و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گویند که از میان ۴۰۱ سفارش دریافت شده از سوی سازمان حقوق بشر ملل متحد، تنها۲۱ درصد آن در این کشور عملی شده‌است.

مسئولین این ادارات روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفتند که از جمع سفارشات سازمان حقوق بشر سازمان ملل متحد در یک دهه گذشته،۵۰ درصد آن در حال تطبیق می‌باشد و ۲۹ درصد آن تا هنوز عملی نشده‌است.

ذبیح الله هاشمی معین وزارت عدلیه افغانستان ابراز نگرانی کرده گفت که اگر به این سفارشات به گونه درست رسیدگی نشود حیثیت این کشور نزد جامعه جهانی زیر سوال خواهد رفت.

وی گفت:

"متأسفانه از ۴۰۱ سفارش میزان تطبیق آن پائین تر از ۵۰ درصد است به نظر من زنگ خطر است برای ملت افغانستان برای نهاد‌های مختلف دولتی که باید سفارشات را تطبیق بکند ما اگر به سفارشات نرسیم طبیعی است که حیثیت ما در سطح جامعه جهانی هم پائین می‌آید."

آقای هاشمی گفت، این سفارشات به تمامی ادارات فرستاده شده و نیاز است تا این ادارات در خصوص تطبیق آن همکار باشند.

به اساس معلومات وزارت عدلیه، این سفارشات شامل اصلاح قوانین، فساد اداری، خشونت علیه زنان، وضعیت نادرست کودکان، مواد مخدر، حق کار، تلفات ملکی و غیره می‌باشد.

در این حال رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در صحبت با رادیو آزادی روی تطبیق سفارشات در خصوص حقوق بشری تأکید کرده گفت که تمامی ادارات موجود در این کشور باید این سفارشات را عملی کرده و در این زمینه گزارش دهند.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی گفت:

"در رابطه به این سفارشات باید کار بیشتری صورت گیرد و جدی گرفته شود و این سفارشات را به اسرع وقت تطبیق بکنند و اجرایی بودنش را به کمیته‌های موظف ارایه کنند."

این در حالیست که از عملکرد حکومت افغانستان در قبال حقوق بشر، همواره در سطح ملی و بین‌المللی، انتقادهای زیادی وجود داشته است.

اما مقامات افغان تأکید کرده‌اند که در این راستا دست آورد‌های مهمی وجود دارد و تلاش‌ها برای تأمین کامل حقوق بشر در افغانستان به گونه همه جانبه ادامه دارد.

افغانستان از جمله کشور های ا‌ست که به هفت کنوانسیون عمده حقوق بشر ملحق شده‌است و این کشور مکلف است تا از تطبیق سفارشات این کنوانسیون‌ها و وضعیت حقوق بشری به نهاد‌های ناظر حقوق بشر گزارش دهد.

آرزو غیاثی