چهره‌های سرشناس جمهوری خواه: از ترمپ حمایت نمی‌کنیم

دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوری خواهان امریکا در انتخابات این کشور.

در حالیکه دونالد ترمپ و هیلاری کلنتن، نامزدان ریاست جمهوری امریکا در انتخابات آینده برای دومین مناظرۀ مستقیم خود آمادگی می‌گیرند جمهوری خواهان ارشد از حمایت آقای ترمپ دست کشیدند.

قرار است مناظره میان هیلاری کلنتن و دونالد ترمپ ساعت شش و نیم صبح فردا به وقت افغانستان آغاز شود.

این مناظره در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری خواهان ارشد پس از اینکه سخن‌های ده سال قبل آقای ترمپ روز جمعه نشر شد از حمایت وی دست کشیدند.

در این نوار صوتی آقای ترمپ شنیده می‌شود که در بارۀ زنان الفاظ رکیک بکار می‌برد و به روش خود که امکان دارد تجاوز جنسی پنداشته شود فخر می‌کند.

سناتوران جمهوری خواه، اعضای مجلس نمایندگان، والیان و شخصیت های سیاسی سابقه از آقای ترمپ خواستار شدند که از نامزدی خود منصرف شود.

هیلاری کلنتن: سخنان ترمپ تکان دهنده است.

هیلاری کلنتن نامزد دموکرات برای ریاست جمهوری امریکا سخنان نشر شده رقیب خود دونالد ترمپ را تکان دهند و ترس آور عنوان کرد.

دونالد ترمپ که تاجر املاک و مجری یک تلویزیون در امریکا بوده در یک رویداد نادر از این اظهارات خود معذرت خواسته وعده نمود که به مبارزات انتخاباتی خود ادامه می‌دهد.

وی گفت:

" من هرگز نگفته ام که یک انسان کامل استم و هیچگاهی چون کسی که نیستم تظاهر هم نکرده‌ام. من چیزهای را گفته ام و کرده‌ام که اکنون از آن پشیمان استم و سخن‌های که روز جمعه نشر شد بیش از ده سال از آن می‌گذرد. هر کسی که مرا می‌شناسد می‌داند که این کلمات شخصیت مرا انعکاس نمی‌دهد. من این سخنان را گفته ام. من اشتباه کرده بودم و از آن معذرت می‌خواهم."

دونالد ترمپ به خانم کلنتن و شوهر او بیل کلنتن رئیس جمهور سابق امریکا تاخته گفت:

" در واقعیت بیل کلنتن زنان را اذیت کرده و هیلاری بالای زنان قلدری و حمله کرده و قربانیان خود را رسوا ساخته است."

اما دان سولیوان، سناتور جمهوری خواه ایالت آلاسکا بعد از نشر سخنان جنجال برانگیز دونالد ترمپ گفت: " ترمپ باید کنار رود."

او گفت:

" من از نامزدی معاون ریاست جمهوری مایک پنس برای مقام ریاست جمهوری پشتیبانی می‌کنم."

کوندولیزا رایس وزیر خارجۀ اسبق امریکا

کوندولیزا رایس وزیر خارجۀ سابق امریکا در فیس بوک خود نوشته است که ترمپ باید منصرف شود.

خانم رایس افزود که او از نامزدی کسی برای ریاست جمهوری امریکا پشتیبانی می‎کند که سزاوار این مقام باشد.

آرنولد شوارزنگر، هنر پیشه و والی سابق کالیفورنیا از همۀ جمهوریخواهان خواستار شد که از حمایت ترمپ دست بکشند و گفت ترجیح دادن کشور بر منافع حزبی نه تنها مناسب شما بلکه مسئولیت شما است.

جان مککین سناتور سرشناس جمهوری خواه که نامزد ریاست جمهوری در انتخابات سال ۲۰۰۸ بود گفت او به ترمپ رای نخواهد داد ولی از وی خواستار نشد که از نامزدی خود دست بکشد.

جورج پتاکی والی سابق نیویارک ستاد مبارزات انتخاباتی ترمپ را
"یک مخلوط زهرناک از جهل و تعصب عنوان کرد."

همۀ اعضای رهبری جمهوری خواهان در ایالت محافظه کار یوتا به شمول والی گاری هیربرت از ترمپ خواستار شدند که از نامزدی خود کنار رود.