هیواد: آوردن اصلاحات در ادارات یکی از خواست‎های بزرگ است

روزنامه‎های چاپ امروز کابل مطالب و مقاله‎های شان‎را بیشتر روی اظهارات مقامات پاکستانی در مورد کشمیر و ارتباط دادن آن به مسئله صلح افغانستان اختصاص داده‎اند.

روزنامه غیر دولتی سرخط در عنوان مطلب خود به نقل رئیس جمهور افغانستان نوشته‎است که گفته زمان اصلاحات در داخل فرا رسیده‎است.

در ادامه مطلب آمده‎است که رئیس جمهور غنی می‎گوید، حکومت وحدت ملی در روابط بین المللی و منطقوی خود موفق گردیده، اما حالا نیاز است تا در داخل کشور اصلاحات آورده شود.

سرخط در این مطلب می‎نویسدکه رئیس جمهور افغانستان شب گذشته در بیانیه تلویزیونی اش گفت یک حلقه کوچک می‎خواهدبخاطر بقای خود ملت را قربانی کند و آنان عاملین بد نام ساختن افغانستان به سطح بین المللی می‎باشند.

نویسنده مطلب می‎نویسد که رئیس جمهور این افراد را از داعش و طالب کم ندانسته و اضافه می‎کند که نیاز است تا اصلاحات بنیادی آورده شود، اما در این بخش همکاری ملت را ضرور می‎داند.

روزنامه دولتی هیواد در این مورد در سرمقاله خود نوشته‎است که آوردن اصلاحات در ادارات یکی از خواست‎های بزرگ است.

در سرمقاله آمده‎است که جامعه جهانی در کنفرانس بروکسل از مدیریت حکومت افغانستان حمایت کرده و تاکید کرد که حکومت باید اصلاحات را در ادارات بوجود آورد و از آن نظارت نماید تا هرچه زود تر به خود کفایی رسیده و دیگر محتاج جامعه جهانی نباشد.

نویسنده سرمقاله می‎نویسد، حکومت افغانستان نیز با تعهدات خود با جامعه جهانی عملی کرده و روند اصلاحات را زود تر تا سرحد موفقیت می‎رساند.

در سرمقاله آمده‎است که رئیس جمهور از مردم خواسته است تا در قسمت آوردن اصلاحات با وی همکاری نمایند، زیرا به باور سرمقاله نویس آوردن اصلاحات خواست بزرگ مردم، حکومت و جامعه جهانی می‎باشد.

روزنامه غیر دولتی سرنوشت در مطلب خودبه نقل از شورای امنیت ملی افغانستان نوشته که می‎گوید ارتباطدادن مسئله صلح افغانستان به موضوع کشمیر این‎را نشان می‎دهد که پاکستان هنوز هم به ادامه جنگ نیابتی در افغانستان باورمند است.

در ادامه مطلب آمده‎است که حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان، اظهارات سناتور پاکستانی و مشاهد حسین نماینده صدراعظم پاکستان را که اخیرا در امریکا در این مورد ابراز کرده‎اند را رد کرده‎است.

روزنامه غیر دولتی ویسا نیز به همین ارتباط مطلبی را نوشته و پرسیده‎است که سناتور پاکستانی چرا این گونه اظهارات بی معنا را می‎کند؟ این چنین اظهارات از کجا نشعت می‎کند و هدف آن چیست؟

نویسنده در مطلب اش پاسخ و عامل این گونه اظهارات را چنین می‎داند که پاکستان دوستی هند و افغانستان را برای خودش خطر خوانده و روابط و همکاری‎های هند با افغانستان نگرانی پاکستان را بیشتر ساخته‎است.

جاوید حسن زاده