بیش از ۱۱ هزار کندزی در اثر جنگ بیجا شده‌اند

اعضای شورای ولایتی کندز می‌گویند که در اثر جنگ و نا امنی‌های جاری در کندز هزاران تن از باشندگان این ولایت به ولایات مختلف بیجا شده‌اند.

مولوی خوش محمد نصرتی یک عضو شورای ولایتی کندز به رادیو آزادی گفت که وضعیت هنوز هم در کندز نا گوار است و نیاز به حمایت بیشتر نیروهای امنیتی در شهر کندز محسوس می‌شود.

آقای نصرتی گفت:

"در اثر جنگ در کندز بیش از ۵ هزار تن به مزارشریف، ۶ هزار تن به تخار و همین طور به کابل، بغلان و سمنگان بیجا شده‌اند."

حدود پنج هزار تن از باشندگان کندز به بلخ آمده‌اند و به گفته مقامات حکومتی در بلخ، اکثریت این افراد در حاجی کمپ مزارشریف جابجا شده‌اند و امکانات غذایی و صحی نیز از سوی دولت برای شان فراهم شده‌است.

ذبیح الله اختری رئیس سکتوری ولایت بلخ در رابطه گفت:

"این تعداد افراد که به بلخ آمده‌اند برای شان امکانات در نظر گرفته شده‌است، ما برای شان سه وقت نان می‌دهیم و امکانات صحی را نیز در حاجی کمپ مساعد ساختیم."

من به منظور بررسی وضعیت این بیجا شدگان به حاجی کمپ مزارشریف رفتم، در این کمپ زنان و مردان از نبود جای کافی و عدم دسترسی به مواد غذایی شکایت دارند.

شماری از این بیجا شدگان به رادیو آزادی چنین گفتند:

"من خالد استم، شب هنگام از کندز حرکت کردیم و در راه مشکلات خیلی زیاد بود، طالبان موتر‌های اردوی ملی را آتش زده بودند و سرک مسدود شده بود، ما صبح پنج بجه به مزارشریف رسیدیم، تا کنون غذا نخوردیم."

"نام مه فاطمه است از کندز آمدیم وضعیت در قسمت راه تخار - کندز خیلی وخیم است، طالبان در همه جا قرار دارند و حتی بر مردم عام نیز صدمه وارد می‌کنند، طیاره‌ها بمبارد می‌کند و خانه‌های مردم را ویران ساخته است."

در میان این بیجا شدگان علاوه بر مردان و زنان اطفال نیز به چشم می‌خورند، حسینه دختریست که ۱۲ سال عمر دارد او می گوید که جنگ کندز علاوه بر ویرانی خانه‌شان او را از مکتب نیز باز مانده‌است.

وی افزود:

"با فامیل‌ام به مزارشریف آمدیم، ما می خواهیم به کندز برگردیم، وضعیت خوب شود و مکاتب ما شروع شود، من از مکتب و درس باز مانده ام."

شماری از باشندگان کندز می‌گویند که در اثر حملات هوایی نیروهای افغان خانه‌های‌شان ویران شده و تعدادی از افراد ملکی نیز مجروح گردیده‌اند.

این در حالیست که هنوز هم جنگ در نقاط مختلف کندز جریان دارد و به گفته اعضای شورای ولایتی کندز احتمالاً بیش از ۱۰ هزار تن دیگر نیز مجبور به ترک منازل‌شان شوند.

مجیب الرحمن حبیب زی