سه عضو ارشد گروه طالبان در پاکستان از سوی "ISI" بازداشت شدند

روزنامه‌های پاکستانی از بازداشت سه عضو ارشد طالبان افغان خبر می‌دهند.

گزارش‌ها می‌گویند که این افراد برجسته گروه طالبان به هبری ملا هبت‌الله آخندزاده از ایالت بلوچستان از سوی استخبارات پاکستان دستگیر شده‌اند.

منابع طالبان نیز در صحبت با رادیو آزادی دستگیری سه عضو ارشد طالبان در بلوچستان را تائید کرده می‌گویند، این سه تن در سه ماه اخیر بطور جداگانه دستگیر شده‌اند.

این منابع بشرط افشاء نشدن نام‌شان به رادیو آزادی گفتند که افراد دستگیر شده، با رهبر جدید گروه طالبان هبت‌الله آخندزاده روابط چندانی نداشتند و در این اواخر صلاحیت‌های او را منحیث یک رهبر زیر سؤال قرار می‌دادند.

پاکستان به هدف همکاری با پروسه صلح افغانستان آنعده طالبان را دستگیر کرده‌است که با این پروسه مخالف اند.

ایکسپرس تربیون روزنامه پاکستانی نوشته‌است که استخبارات پاکستان به هدف همکاری با پروسه صلح افغانستان آنعده طالبان را دستگیر کرده‌است که با این پروسه مخالف اند.

اعضای طالبان که اخیراً از سوی استخبارات پاکستان در ایالت بلوچستان دستگیر شده‌اند، بنام‌های سلیمان آغا، مولوی صمد ثانی و مولوی احمد الله مشهور به ملا نانی شناسایی شده‌اند.

منابع طالبان به رادیو آزادی گفتند که ملا سلیمان آغا که از زابل است و در رژیم طالبان منحیث والی دایکندی وظیفه ایفا می‌کرد، در اواخر ماه آگست در منطقۀ اسحاق‌آباد شهر کویته دستگیر شد.

مولوی صمد ثانی که در حال حاضر مسئول کمیسیون اقتصادی طالبان است و در منطقۀ مشرقی بای پاس کویته مدرسه داشت، دو روز پس از حملۀ طالبان بالای پوهنتون امریکایی افغانستان دستگیر شد و مدرسه او نیز مسدود گردید.

در حالیکه به گفته منابع، مولوی احمد الله مشهور به ملا نانی که یکی از افراد بسیار نزدیک به ملا عمر مؤسس گروه طالبان خوانده می‌شود، شنبه گذشته از منطقۀ اسحاق‌آباد شهر کویته دستگیر شد.

با آنکه رسانه‌های پاکستانی خبر دستگیری این سه عضو ارشد طالبان را نشر کرده‌اند اما اسلام‌آباد تا کنون رسماً در این مورد چیزی نگفته‌است.

پاکستان اخیراً بخاطر عدم همکاری در روند صلح افغانستان شدیداً مورد انتقاد مقامات افغان قرار گرفت.

پاکستان همواره حمایت از گروه‌های مسلح که در خاکش مستقر اند و حملات را در افغانستان راه اندازی می‌کنند، رد می‌کند.

با آنکه رسانه‌های پاکستان دستگیری سه عضو ارشد طالبان در قلمرو آن کشور را یک گام دیگر از همکاری اسلام‌آباد در روند صلح افغانستان می‌خواند اما منابع طالبان می‌گویند، هدف از این اقدام قوت بخشیدن به رهبری هبت‌الله اخندزاده رهبر جدید طالبان است که پس از کشته شدن ملا منصور در یک حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در بلوچستان مسئولیت رهبری این گروه را به عهده گرفت.

هبت‌الله پس از کشته شدن ملا منصور در یک حمله طیاره بی‌پیلوت در بلوچستان مسئولیت رهبری این گروه را به عهده گرفت.

به گفته منابع طالبان، استخبارات پاکستان بالای منزل مسکونی ملا امیرخان متقی مسئول بخش مطبوعاتی طالبان در بلدیه تون شهر کراچی نیز یورش برده‌اند تا او را دستگیر کنند اما وی در منزل وجود نداشت و به جای نامعلوم پناه برده‌است.

گفتگو‌های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان برای نخستین بار رسماً در ماه جولای ۲۰۱۵ میلادی به میزبانی پاکستان راه اندازی شد اما پس از نشر خبر مرگ ملا عمر مؤسس این گروه این مذاکرات متوقف شده و دچار بی‌‌سرنوشتی گردید.

پس از آنکه ملا منصور به حیث رهبر جدید طالبان اعلام شد، برای از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان نشست‌های چهار جانبه میان نماینده‌های افغانستان، پاکستان، امریکا و چین دایر شد.

پنج بار نماینده‌های چهار کشور دور هم نشستند، پاکستان که یکی از اعضای نشست چهار جانبه صلح افغانستان است، تعهد کرد تا طالبان را آماده سازد تا به میز مذاکرات حاضر شوند، تعهد که تا کنون عملی نشده‌است.