نابینایان: حکومت زمینه کار و آموزش را برای ما فراهم کند

انجمن نابینایان افغانستان از حکومت می‌خواهد تا زمینه آموزش و کار را برای نابینایان در کشور فراهم سازد.

فراهم سازی زمینه تعلیم و تربیه، دسترسی به تحصیلات عالی و فراهم سازی زمینه کار برای افراد نابینا در کشور، از خواست‌های اساسی انجمن نا بینایان افغانستان می‌باشد.

در نشستی که زیرنام "اعصای سفید" به مناسبت بزرگداشت از روز جهانی نابینایان در کابل برگزار شده بود، در آن ده‌ها تن از مردان و زنان نابینا اشتراک داشتند.

قاری شاهین رئیس انجمن نابینایان افغانستان در این مورد گفت:

"دسترسی نداشتن به خدمات صحی می‌تواند به شمار نابینایان در کشور بیافزاید. از نظر قانون جایگاهی که ما داریم، خود را در آن جایگاه نیافته ایم و توجه بر ما صورت نگرفته است."

بر اساس معلومات انجمن نابینایان افغانستان، یک لیسه آموزشی برای نابینایان در ساحه دارالامان کابل فعالیت دارد که برای دسترسی تمامی نابینایان در شهر کابل بسنده نیست.

بر اساس ارقام ارایه شده ازسوی این انجمن، در حاضر شمار نابینایان در افغانستان به ۴ صد هزار تن می‌رسد.

با این همه، شماری از نابینایان در این نشست خبری می‌گویند، مطابق به قانون اساسی، حکومت مکلف است زمینه فعالیت و کار را برای افراد نابینا فراهم سازد، اما تاکنون به این وعده‌ها عمل نشده‌است.

محمد رفیق سرباز یکی از نابینایان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"با آنکه نابینایان آموزش فرا می‌گیرند و می‌آموزند؛ اما زمینه کار برای آنان فراهم نیست و در مجموع حکومت برای فراهم سازی سهولت‌ها برای افراد نابینا در جامعه، اراده ندارد. مشکلات ما به پیمانۀ است که نمی‌شود از هر یک آن یاد کرد."

اما آیا به راستی دولت افغانستان برای افراد نابینا برنامۀ دارد؟

واصل نور مهمند معین وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین در صحبت با رادیو آزادی گفت:

واصل نور مهمند معین وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین

"قانونی که در سال ۱۳۸۹تصویب شده‌است، بر اساس آن تمامی نهادهای دولتی مکلف استند تا برای افراد نابینا در بخش‌های مختلف سهولت‌ها را فراهم سازند. برای نابینایان لیسه آموزشی ایجاد شده‌است، اگر این افراد بخواهند در مراکز آموزشی راه یابند، برای آنان سهولت‌های ترانسپورتی نیز در نظر گرفته شده‌است. دولت در نظر دارد تا با عملی کردن قانون بر مشکلات نابینایان پایان بخشد."

در همین حال، ستیون کاون رئیس موسسه جهانی تغذیه و آموزش در مراسم بزرگداشت از روز جهانی نابینایان بر آموزش و بلند بردن سویۀ افراد نابینا تأکید می‌کند و از آنان می‌خواهد تا با فراگیری آموزش جایگاه شان را در جامعه دریابند.

به اساس معلومات انجمن نابینایان افغانستان بررسی‌های که در سال ۲۰۱۱ توسط سازمان صحی جهان انجام شده نشان می‌دهد که ۲۸۰ میلیون تن در سراسر جهان از نعمت بینایی نسبی برخوردار اند که از این میان ۳۹ میلیون تن آنان به گونه کامل نابینا اند.

از روز جهانی نابینایان که به "اعصای سفید" نام گذاری شده‌است، از سال ۱۹۵۰ میلادی بدینسو در اکثر کشورهای جهان بزرگذاشت می‌شود.

نظیفه محبوبی