نی: خشونت در برابر خبرنگاران به طور بی سابقه افزایش یافته‎است

اداره حمایت از رسانه‎های آزاد افغانستان یا "نی" می‎گوید که در کنار شدت گرفتن نا امنی‎ها در کشور خشونت در برابر خبرنگاران افغان نیز افزایش یافته‎است.

نی با نگرانی از وضعیت خبرنگاران در کشور می‎گوید در سال جاری خشونت در برابر خبرنگاران به طور بی سابقه افزایش یافته‎است.

این اداره از عدم برخورد قانونی با عاملین خشونت از سوی حکومت در کشور نیز انتقاد می‎کند.

صدیق الله توحیدی رئیس اداره حمایت از رسانه‎های آزادی افغانستان بروز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت سال جاری در تناسب به سال‎های گذشته برای خبرنگاران سالی خوب نبوده است.

توحیدی: به شمول آقای شرافت تا حال ۱۳ تا ۱۴ خبرنگار کشه شده‌اند.

وی افزود:

"متاسفانه سال ۲۰۱۶ در کل یک سال خوب برای خبرنگاران افغان نبوده به شمول آقای شرافت تا حال ۱۳ تا ۱۴ خبرنگار کشه شده که ما به طور اوسط سالانه از سه خبرنگار زیاد تر را از دست نمیدادیم، بیش از پنجاه قضیه خشونت ثبت شده و خبرنگاران که بیجا شده‌اند به صورت موقت یا دایمی حدود ۲۰۰ تن هستند. "

یعقوب شرافت خبرنگار رادیو تلویزیون ملی شام روز یک‎شنبه ازسوی افراد مسلح ناشناس در آن ولایت کشته شد.

آقای توحیدی از مقامات محلی زابل و حکومت افغانستان خواست تا عاملین قتل یعقوب شرافت خبرنگار رادیو تلویزیون ملی در زابل را بازداشت کرده و به چنگ قانون بسپارند.

یعقوب شرافت خبرنگار رادیو تلویزیون ملی

به گفته نهادهای حمایت از رسانه‎های آزاد در افغانستان،عدم دسترسی به اطلاعات، ناامنی، مشکلات اقتصادی ژورنالیستان و رسانه‎های خصوصی، برخورد نادرست با ژورنالیستان زن، عدم بررسی دوسیه‎های قتل خبرنگاران از مواردی اند که کار خبرنگاران افغان را در کشور به مشکل روبرو کرده‎است.

قرار گزارش‎ها، در حال حاضر حدود ده هزار خبرنگار در ۷۵ چینل تلویزیونی، حدود دو صد رادیو و صدها رسانه چاپی کار می‎کنند که در بیشتر موارد از خشونت در برابر آنان گزارش‎های به نشر رسیده‎است.

درعین حال عبدالظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه در نشست عمومی روز دو شنبه قتل یعقوب شرافت خبرنگار رادیو تلویزیون ملی را به شدت تقبیح کرده و خواهان تحقیق آن گردید.

قدیر: از ادارت محلی و مرکزی به گونه جدی خواهش می‎کنیم تا در مورد قضیه به طور جدی تحقیق نمایند.

او افزود:

"من هم به نوبه خود کشته شدن یک خبرنگارموفق در زابل را به شدت تقبیح می‎کنم، شهادت یعقوب شرافت را خداوند قبول کند و از ادارت محلی و مرکزی به گونه جدی خواهش می‎کنیم تا در مورد قضیه به طور جدی تحقیق نمایند."

انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان نیز سال جاری را یک سال خونین برای خبرنگاران خوانده‎است.

رحیم الله سمندر رئیس این انجمن می‎گوید، حکومت تنها وعده کرده‎است، اما تاحل برای حل مشکل خبرنگاران کاری موثری را انجام نداده‎است.

جاوید حسن زاده