انتقاد ارگ از وزارت داخله در مورد قضایای خشونت علیه خبرنگاران

حکومت افغانستان می‎گوید، قضیه‎های خشونت علیه خبرنگاران طوری‎که لازم بود بررسی نشده‎است.

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‎گوید، از بیش از صد قضیه خشونت علیه خبرنگاران، تعداد محدود آن به لوی سارنوالی فرستاده شده‎است.

این مطلب از سوی آقای دانش به روز چهارشنبه در دومین نشست برای تطبیق طرزالعمل مصئونیت خبرنگاران و رسانه‎ها در کابل مطرح شد.

می‎گوید، در چند سال گذشته وزارت داخله قضایای خشونت و تهدیدات علیه خبرنگاران را طوریکه لازم بود بررسی نکرده و آن را به ارگان‎های عدلی و قضایی نفرستاده‎است.

دانش: در پولیس ما بی نهایت مشکل وجود دارد، یعنی قضایای تهدید و خشونت علیه خبرنگاران از این وزارت به ارگان‎های دیگر نرسیده‎است.

او افزود:

"چیزی‎که ما در طول سال‎ها و به تازه‎گی با لوی سارنوالی افغانستان تعقیب کردیم، در این قسمت در پولیس ما بی نهایت مشکل وجود دارد، یعنی قضایای تهدید و خشونت علیه خبرنگاران از این وزارت به ارگان‎های دیگر نرسیده‎است از چند صد قضیه که اتفاق افتاده‎است."

آقای دانش می‎گوید، طرزالعمل جدید مصئونیت خبرنگاران و رسانه‎ها برای تامین امنیت آنان یک گام برجسته خواهد بود.

در این حال برخی از گروه‎ها مدافع خبرنگاران می‎گویند، هرچند این طرزالعمل جامع است اما اگر عملاً تطبیق نشود موثر نخواهد بود.

به تازه‎گی محمد یعقوب شرافت یکی از خبرنگاران افغان در زابل از سوی افراد مسلح نامعلوم کشته شد.

خبرنگاران افغان و اتحادیه شان می‎گویند، عدم دسترسی به اطلاعات، ناامنی، عدم رسیده‎گی به دوسیه قتل و خشونت علیه خبرنگاران و بسا موارد دیگر آنان را در محیط کاری شان نگران ساخته‎است.

این در حالیست که پیش از این نیز برخی نهادهای حامی خبرنگاران بر مصئونیت آنان ابراز نگرانی کرده گفته‎اند که قضایای خشونت علیه خبرنگاران در سال روان میلادی نسبت به سال‎های گذشته دو برابر افزایش را نشان می‎دهد.

از سوی دیگر صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی گفت که سخنان معاون دوم رئیس جمهور در مورد خبرنگاران دقیق است.

صدیقی: گفته‎های معاون دوم حقیقت دارد.

او افزود:

"این گفته‎های معاون دوم حقیقت دارد، آنان نظارت شان را انجام داده‎اند و کمیته که ایشان رهبری اش را به دوش دارد نیز همین قضایا را بررسی کرده تا این مشکل حل شود."

این اظهارات در حالی مطرح می‎شود که به تازه‎گی محمد یعقوب شرافت یکی از خبرنگاران افغان در زابل از سوی افراد مسلح نامعلوم کشته شد و عاملین این قضیه قادر به فرار شدند.

خبرنگاران افغان با اشاره به این رویداد و ده‎ها قضیه مشابه دیگر می‎گویند، حکومت باید قضایای خشونت علیه خبرنگاران را با جدیت و شفافیت کامل بررسی کرده و عاملین آنران مجازات کند.

گزارش از تمیم اخگر