زعفران افغانستان برای بار سوم در سطح جهان مقام اول را کسب کرد

پس از آن که زعفران افغانستان از میان ۳۰۰ نوع زعفران در جهان برای سومین بار مقام اول را از آن خود کرد، مقامات وزارت زراعت و مالداری این کشور می‌گویند که روی افزایش کشت و بهبود کیفیت آن توجه بیشتر صورت خواهد گرفت.

لطف الله راشد سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که تلاش می‌شود تا نام و شهرتی را که زعفران افغانستان در جهان کسب کرده‌است، برای همیش حفظ گردد.

وی در مورد گفت:

"امسال تدابیر جدی گرفته شده‌است، پلان‌های خاص داشتیم به ارتباط گسترش ساحه زعفران و بلند بردن کیفیت آن و حفظ مقام که زعفران افغانستان در جهان دارد برنامه‌های ما مشخصاً روی تثبیت کیفیت و بلند بردن کیفیت زعفران است."

آقای راشد افزود که بخاطر صادر نمودن زعفران به بازارهای جهان در نظر دارند تا نُه شرکت را برای بدست آوردن سرتفیکیت بین‌المللی ISO کمک کنند که به گفته وی با اخذ این سند شرکت‌ها بتوانند زعفران را به نام افغانستان صادر نمایند.

این در حالیست که زعفران افغانستان از سوی انستیتوت جهانی ذایقه و کیفیت که مرکز آن در بروکسل است برای بار سوم مقام اول در جهان را از آن خود ساخته است.

در این حال صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که حکومت باید با تأمین امنیت و فراهم نمودن زمینه آموزش به دهاقین، کشت زعفران را در سراسر افغانستان گسترش دهد.

آقای پسرلی افزود:

"ما از حکومت می‌خواهیم که بیشتر توجه کند تا کشت زعفران افزایش یابد و مناطقی که نا امن است و دهاقین نمی‌توانند در آن مناطق زعفران کشت کنند باید در آنجا امنیت تأمین را کند، سیستم آبرسانی را فراهم سازد، بند‌های آب ایجاد کند و در زمین‌های زراعتی زمینه کشت زعفران را به دهاقین مساعد سازد."

به اساس معلومات وزارت زراعت و مالداری، سال گذشته در افغانستان ۳.۵ تُن زعفران تولید گردیده‌است.

این وزارت می‌گوید که بر اساس یک پالیسی جدید تلاش می‌شود تا میزان تولید زعفران در این کشور تا پنج سال آینده به چهارده تُن در سال برسد.

از سوی هم سیما غوریانی مسئول اتحادیه زنان زعفران کار افغانستان در هرات می‌گوید که حکومت باید برای رشد بیشتر زعفران در این کشور، برای زنانی که در بخش‌های مختلف این محصول کار می‌کنند برنامه‌های آموزشی را، راه اندازی کند.

وی گفت:

"در حالیکه ۹۰ درصد کار زعفران را خانم‌ها انجام می‌دهند، ولی برنامه‌های آموزشی برای مرد‌ها راه اندازی می‌شود. این برنامه‌ها برای مرد‌ها بی‌تأثیر است چون آنها تنها در قسمت کشت، کار می‌کنند. چیدن گل، پروسس و بسته بندی تماماً بدست زنان است برای اینکه بتوانیم در سال‌های آینده نیز مقام آوریم باید برای زنان ورکشاپ‌های آموزشی داشته باشیم."

عدم آگاهی دهاقین به چگونگی کشت زعفران، عدم بازاریابی مناسب و عدم توجه تجار به بسته بندی آن از مشکلاتی اند که به گفته خانم غوریانی اگر به آن توجه نشود ممکن باعث کاهش قیمت زعفران کشور در بازارهای جهانی گردد.

آرزو غیاثی