آیا ترمپ می‌تواند روابط مسکو و واشنگتن را بهبود بخشد؟

مناسبات امریکا و روسیه در حال حاضر متشنج است.

آیا با انتخاب دونالد ترمپ به عنوان رئیس جمهور جدید امریکا تغییری در روابط میان واشنگتن و مسکو وارد خواهد شد؟

بخش روسی رادیو آزادی این سوال را از برخی تحلیلگران روسی پرسیده است.

تحلیلگران مستقل سیاسی روسیه به دنبال انتخاب دونالد ترمپ به حیث رئیس جمهور جدید امریکا روی این موضوع بحث می‌کنند که انتخاب وی بالای روابط دو جانبه امریکا و روسیه چه تاثیری خواهد داشت.

دونالد ترمپ

با وجود نشانه های که ترمپ نسبت به رئیس جمهور بارک اوباما کمتر منتقد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواهد بود و برای معاملات با مسکو بیشتر تمایل خواهد داشت، اما این مسئله مبهم است.

الیا یاشین یک سیاست مدار اپوزیسیون روسیه در پاسخ به این سوال که با پیروزی ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا تغییری در روابط میان واشنگتن و مسکو وارد خواهد شد گفت:

" پروپاگند روسیه و رسانه های امریکایی به ترمپ به عنوان ایجنت پوتین اعتبار بخشید. دفتر انتخاباتی هیلری کلنتن نامزد حزب دیموکرات و حامیان پوتین قطعاً متیقن اند که این پیروزی پوتین است و کرملین رئیس جمهور دلخواه اش را در امریکا پیدا کرد. این برای ترمپ یک مشکل بزرگ است زیرا او حالا باید ثابت کند که او کاندید پوتین نبود. اینکه وی دقیقاً چگونه ثابت خواهد کرد، ما با در نظر داشت مشخصات شخصیت او، مزاجو تجربه سیاسی غیر معمول اش صرف حدس زده می‌توانیم."

در همین حال ولادیمیر لوکین سفیر پیشین روسیه در امریکاو عضو قبلی کمیته امور خارجی پارلمان روسیه گفت:

"اگر من در اداره کشورم می‌بودم در مورد پیشنهاد به اداره جدید امریکا در زمینۀ فرصت آغاز از یک صفحه جدید به طور جدی فکر می‌کردم و یا اگر شما تنظیم مجدد را جداً ترجیح می‌دهید که بر تقصیر و خطا های گذشته متمرکز نباشد یا اینکه کی حق به جانب است و کی ملامت."

قرار است دونالد ترمپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور امریکا به تاریخ بیست ماه جنوری سال آینده میلادی مراسم تحلیف را به جا آورد.

ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی اش گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات ، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش از مراسم تحلیف دیدار خواهد کرد.

در پی آنچه الحاق غیر قانونی کریمیای اوکراین با روسیه خوانده می‌شود، اقدامات نظامی مسکو در شرق اوکراین و دخالت نظامی اش در سوریه سبب ایجاد تنش در روابط میان واشنگتن و مسکو شده‌است.