نهادهای مدنی: تدابیر حکومت در برابر مخالفان مسلح ضعیف است

شبکه نهادهای جامعه مدنی افغانستان، تدابیر حکومت در برابر مخالفان مسلح را ضعیف میخواند.

اعضای این شبکه روز جمعه در نشست خبری در کابل گفتند، اخیراً حملات بالای افراد ملکی و مراسم مذهبی در کشور افزایش یافته و نیاز است تا حکومت برای تأمین امنیت مردم تدابیر جدی اتخاذ کند.

آنان می‎گویند، اگر این روند ادامه یابد، زنده‌گی مردم به خطر روبرو خواهد بود.

اعضای این شبکه گفتند که مخالفان مسلح برای گسترش دهشت افگنی و کشتن افراد ملکی از تکتیک‌های جدید کار می‎گیرند و نیاز است تا ارگان‎های امنیتی بر علاوه افزایش تلاش‎های استخباراتی، تدابیر امنیتی را نیز شدت بخشد.

سید ناصر موسوی عضو این شبکه گفت:

"فعلاً دشمنان صلح ستراتیژی شان را از جنگ مستقیم با دولت تغییر داده و افراد ملکی را هدف قرار میدهند، برنامه پیشگیرانه حکومت برای جلوگیری از هدف قرار گرفتن افراد ملکی کافی نیست، باید برای حفظ جان آنان تلاش بیشتر کند."

این اظهارات در حالی مطرح می‎شود که دوشنبه هفته گذشته در نتیجه یک حمله انتحاری در مراسم مذهبی در مسجد باقرالعلوم حدود ۳۰ تن کشته و ۹۰ فرد دیگر زخمی شدند و مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفته‎است.

حمله بر یک مسجد در کابل

پس از حمله بر زیارت کارته سخی که حدود دو ماه قبل رخ داد این دومین حمله است که بالای افراد ملکی صورت می‎گیرد.

خواستیم در این زمینه پاسخ مسئولین وزارت داخله را نیز داشته باشیم اما هیچ یک از آنان به تماس‎های مکرر ما پاسخ ندادند.

در عین حال برخی از آگاهان امنیتی می‎گویند که این نخستین بار نیست که مخالفان مسلح بالای اماکن مقدس حمله ور می‎شوند بلکه در سال‎های گذشته نیز افراد ملکی در محلات مشابه از سوی مخالفان مسلح کشته شده‎اند.

عبدالباری عارض یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی، افزایش این حملات را ناشی از کمبود ظرفیت در رهبری ارگان‎های امنیتی خوانده گفت، حکومت باید افراد مسلکی را در رأس ارگان‎های امنیتی بگمارد.

او افزود:

"حکومت مسئولیت تأمین امنیت مردم را دارد، ارگانهای سه گانه امنیتی باید گامهای استوار بردارند هر چند که اکثراً افراد غیر مسلکی در رأس این ارگانها قرار دارند و تجارب کمتر دارند."

اعضای شبکه نهادهای جامعه مدنی می‎گویند، تروریستان نه تنها که بالای افراد ملکی حمله می‎کنند بلکه می‎خواهند تا با این کار شان میان شعیه‎ها و سنی‎های افغانستان اختلافاتی را ایجاد کنند.

به گفته آنان تروریزم دشمن همه انسانیت است و افغان‎ها باید اتحاد شان را حفظ کنند.

پیش از این وزارت حج و اوقاف نیز گفته‎است که حکومت از اهداف مخالفان مسلح با خبر است و هرگز اجازه نخواهد داد تا در آن موفق شود.

گزارش از تمیم اخگر