عبدالله: فعالیت نیروهای افغان در دو بخش متمرکز می‌شود

رئیس اجرائیه حکومت می‌گوید، ارگان‌های امنیتی افغانستان در فصل زمستان برعلاوۀ راه اندازی عملیات‌های نظامی برای سرکوب و از بین بردن لانه‌های مخالفین مسلح، روی بازسازی نیروهای امنیتی نیز کار خواهند کرد.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در نشست شورای وزیران در کابل گفت، با عملی کردن این دو برنامه، توانمندی نیروهای امنیتی و حالت امنیتی کشور در وضعیت بهتری قرار خواهد داشت.

عبدالله: با عملی کردن این دو برنامه، توانمندی نیروهای امنیتی و حالت امنیتی کشور در وضعیت بهتری قرار خواهد داشت.

وی افزود:

"فعالیت‌های نیروهای امنیتی در دو بخش متمرکز می‌شود، یکی بازسازی نیروها، جلب و جذب افراد برای نیروهای امنیتی که مسئله بسیار مهم است و در قدم دوم هدف قرار دادن نقاط اصلی و مرکزی که از آن‌جا طالبان عملیات‌های ‌شان‌را به راه می‌اندازند، با تمرکز به این دو بخش ان‌شاءالله که سال آینده نیروهای امنیتی ما و وضعیت امنیتی به صورت کل بهتر خواهد شد."

به گفته آقای عبدالله در سه ماه زمستان به خانواده نیروهای امنیتی که کشته شده‌اند و وضعیت مجروحین نیز رسیده‌گی خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نیروهای امنیتی افغان برای سرکوب و از بین بردن مخفی‌گاه‌های مخالفان مسلح در خاک افغانستان، عملیاتی را تحت نام «شفق ۲» در کشور آغاز کرده و به گفته مقامات وزارت دفاع تاکنون صدها مخالف مسلح در نتیجه این عملیات کشته و زخمی شده‌اند.

خواستیم در مورد تعداد کشته و زخمی شده‌های نیروهای امنیتی آمار دقیق را داشته باشیم اما ارگان‌های امنیتی از دادن معلومات خودداری کردند.

در این حال میرزا محمد یارمند یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی ضمن استقبال از این اقدام ارگان‌های امنیتی گفت، حکومت باید از مداخلات سیاسی در ارگان‌های امنیتی جلوگیری کند.

یارمند: حکومت باید از مداخلات سیاسی در ارگان‌های امنیتی جلوگیری کند.

وی افزود:

"یک سنجش خوب می‌تواند باشد، اما آنچه که می‌تواند نیروهای امنیتی را حمایت کند این است که از دست سیاسیون خلاص شوند، نباید نیروهای امنیتی به ذوق سیاسیون مقرر شوند، باید در چوکات عمل و مسلک و تجارب‌شان گماشته شوند، در صورتیکه تقرر شان به طور گذشته ادامه داشته باشد، فکر می‌کنم که باز هم جنجال برانگیز خواهد بود."

در عین حال ولسی جرگه افغانستان از نیروهای امنیتی افغان می‌خواهد تا با استفاده از فرصت سه ماه زمستان، استراتیژی دقیق را طرح کند که پاسخگوی نگرانی‌های مردم نسبت به گروه داعش و دیگر مخالفان مسلح در کشور باشد.

گزارش: تمیم اخگر