علما: در برابر افراطیت باید مبارزۀ علمی صورت گیرد

شماری از اشتراک کنندگان یک سیمینار علمی زیر نام " افغانستان و افراطیت" می‌گویند، به گروه‌های افراطی نباید اجازۀ استفاده از نام اسلام در رسیدن به اهداف‌شان داده شود.

اشتراک کنندگان در این سیمینار علمی در حالی استفاده از نام دین از سوی گروه‌های افراطی را خطر آفرین می‌خوانند که دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان می‎گوید، در اساس‌نامه این سازمان جای مناسب و روشن برای مبارزه با افراطیت در نظر گرفته شده‌است.

این سیمینار که روز شنبه از سوی یک نهاد بنام "تسامح" در کابل برگزار شده بود، ده‌ها عالم دین، اسلام را از افراطیت جدا خواندند.

آنان با اشاره به اوضاع که افغانستان در این اواخر به آن از بهر افراطیت رو به رو است بر مبارزۀ علمی در برابر این پدیده تأکید ورزیدند.

سید حسین اشراق یک تن از اشتراک کنندگان گفت:

"در شرایط امروزه افراطیت رنگ پیچیدۀ به خود گرفته است، هم جنبه‌های سیاسی، نظامی و هم وارد عرصه‌های پرورشی شده و به عنوان یک ایدیولوژی که دیگر ستیز است و زمینه گفتگو را فراهم نمی‌سازد، برای ما خطرناک است."

اشتراک کنندگان در این سیمینار به این باور اند که افراطیت نسبت به سال‌های گذشته به گونه‌های مختلف تحریف شده و از سوی شماری از حلقات به اهداف سیاسی، اقتصادی، نظامی، قومی، نژادی و غیره به گونه اجبار بر مردم تحمیل شده‌است.

آنان می‌گویند، در حال حاضر برخی گروه‌های افراطی که در کشورهای بیرونی نیز فعالیت داشته و جان مردم عام را می‌گیرند، اکثراً زیر بیرق دین فعالیت دارند.

پیشتر مقام‌های افغان گفته اند، افغانستان در حال حاضر از سوی استخبارات بعضی کشور‌ها به جنگ افراطیت رو به رو شده‌است.

در عین حال، رامز پور عضو دفتر همکاری‌های سازمان ملل متحد در افغانستان در جریان این سیمینار به هدف کاهش افراطیت، بر حکومتداری خوب، بهتر شدن وضعیت حقوق بشری و زیربنا سازی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد.

او می‌گوید، سازمان ملل متحد یک برنامه را برای مبارزه با افراطیت ترتیب کرده که کشور‌های عضو این سازمان، آنرا برای ریشه کن سازی این پدیده عملی خواهند کرد.

وی گفت:

"در راهکارهای سازمان ملل مبارزه با افراطیت در این اواخر گنجانیده شده‌است که یک راهکار جامع را ارائه می‌کند. خوشبختانه افغانستان در این اواخر چنین استراتیژی را روی دست دارد."

در این میان، محمد مَحِق مشاور ادارۀ امور ریاست جمهوری که در این سیمینار صحبت می‌کرد گفت، برای راه حل این مشکل در کنار حکومت مردم نیز باید همگام با حکومت برای مبارزه با افراطیت همکاری کنند.

نظیفه محبوبی