تبصرۀ روزنامه‌های چاپ کابل در مورد احمد ایشچی

روزنامه‎های چاپ امروز کابل در شماره‎های امروزی شان در رابطه به اظهارات اخیر احمد ایشجی برخی مطالب شان را اختصاص داده‎اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش در این مورد نوشته‎است که احمد ایشجی دو هفته قبل بعد از ضرب و شتم توسط دوستم به گونه غیر قانونی زندانی شد و در صحبت با رسانه‎ها و مراجعه به ارگان‎های عدلی و قضایی آقای ایشجی ادعا نموده‎است که از سوی ملیشه‎های دوستم بالای وی تجاوز صورت گرفته‎است و به مدت یک هفته در زندان شخصی آقای دوستم زندانی بوده‎است.

در سرمقاله آمده‎است است که این عمل غیر قابل بخشش بوده و مردم دیگر نمی‎توانند شاهد همچو جنایات باشند.

در صورتیکه ریس جمهوری در پیوند به این موضوع اقدام نکند، مردم دست بکار خواهند شد.

در مقاله همچنان آمده‎است که آقای دوستم چند سال قبل نیز بالای اکبر بای که یکی از همکاران نزدیکش بود، حمله نموده و اتهام تجاوز هم وجود داشت که هیچ مورد پیگرد قرار نگرفت.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی همچنان در سرمقاله شماره امروز اش در مورد اظهارات آقای احمد ایشجی اشاره نموده‎است، و گفته شده که برای ارگان‎های عدلی و قضایی بررسی این قضیه کار آسان نخواهد بود و روز قبل هم هیچ یک از مقامات حکومتی و سخنگویان حاضر نشدند تا در مورد صحبت نمایند.

در سرمقاله اضافه شده که هر فرد و یا مقامی‎که مرتکب تخلفات حقوق بشری شود باید مورد پیگرد قانونی قرار بیگیرد و اگر همچو قضایا مورد بررسی جدی قرار بیگیرد، اعتماد مردم نسبت به ارگان‎های عدلی و قضایی بیشتر خواهد شد.

و سرمقاله به طرح سوالی مبنی بر این‎که آیا ارگان‎های عدلی و قضایی از آزادی کافی برای رسیده‎گی به این قضیه برخوردار اند یا خیر؟ ختم گردیده‎است.

سرخط

روزنامه سرخط در یک از مطلب چاپ شده‎اش به نقل از بیانه مطبوعاتی دفتر معاون اول ریاست جمهوری نگاشته‎است که نهادهای بین المللی نباید در اظهارات و عکس العمل هایشان عجولانه اقدام نمایند.

در مطلب همچنان آمده‎است که هنوز بررسی‎ها تکمیل نگردیده‎است و عکس العمل های مقامات و نهادهای بین المللی قبل از وقت است.

رزونامه‎های دولتی چاپ امروز کابل در این مورد هیچ اشاره نداشته اند و لی روزنامه هیواد در یک مطلب اش از قول رئیس جمهور نوشته‎است که با افراد مسلح غیر مسئول برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

ایمل سنحیده