لوت: مداخله روسیه در امور داخلی ناتو با این کشور مطرح می‌شود

دوگلاس لوت (Douglas Lute) سفیر امریکا در پیمان ناتو می‎گوید، احتمال دارد مسئله مداخله روسیه را در امور داخلی این پیمان در اجلاس امروز ناتو با روسیه مطرح شود.

لوت به آژانس خبری «ای. بی. سی» گفته‎است، حملات سایبری روسیه نه تنها نهادهای امریکایی، بلکه سایر دموکراسی‎های عضو این پیمان را نیز هدف قرار داده‎است.

وی در یک مصاحبه با آژانس خبری «ای. بی. سی» روز یکشنبه گفت، حملات سایبری روسیه که نهادهای سیاسی امریکا به شمول کمیته ملی دموکراتیک (DNC) را هدف قرار داد و واشنگتن روسیه را به سازماندهی آن متهم می‎داند، نکته حتمی اجندای ملاقات کشورهای عضو این پیمان با روسیه در شورای ناتو-روسیه نیست.

اما دوگلاس لوت گفته‎است:

"به هر حال من تصور می‎کنم که پیش یک متحد ما، مسئله نفوذ بدخواهانه روسیه را مطرح خواهیم کرد که نه تنها ایالات متحده امریکا در کمیته ملی دموکراتیک شاهد آن بود، بلکه در سایر دموکراسی‎های عضو این پیمان نیز تجربه آن مشاهده می‎شود."

جامعه استخباراتی امریکا نتیجه گیری کرده‎است که هکرهای که حکومت روسیه آن‎ها را رهبری کرده‎است.

اجلاس شورای ناتو-روسیه که در آن دیپلوماتان ارشد روسیه و کشورهای عضو پیمان ناتو ملاقات می‎کنند، در حالی صورت می‎گیرد که واشنگتن خواستار تحقیقات در مورد احتمال رخنه هکرهای روسی به خاطر تأثیر در انتخابات ریاست جمهوری امریکا شده‎است.

جامعه استخباراتی امریکا نتیجه‌گیری کرده‎است که هکرهای که حکومت روسیه آن‎ها را رهبری کرده‎است، سرور ایمیل‎های کمیته ملی دموکراتیک (DNC) و ایمیل‎های اعضای کمپایین انتخاباتی هیلری کلنتن نامزد حزب دموکرات در انتخابات هشتم نوامبر سال جاری را هدف قرار داده‎اند.

روسیه اتهامات در مورد این‎که در عقب حمله این هکرها قرار داشته‎است را رد می‎کند.

اجلاس نزدهم دسامبر شورای ناتو-روسیه سومین جلسه این شورا در سال ۲۰۱۶ میلادیست و ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو در هفته گذشته گفت، هر دو جانب پلان دارند تا در مورد منازعه در شرق اوکرایین بحث کنند که بین نیروهای حکومت اوکراین و جدایی طلبانی که روسیه از آن‎ها حمایت می‎کند جریان دارد.