کارشناسان: طرح بودجۀ ۱۳۹۶ نه اشتغال زا و نه در آمد زاست

نهاد موسوم به موسسه "برابری برای صلح و دموکراسی" و شماری از کارشناسان اقتصادی طرح بودجه ۱۳۹۶ را ناقص و پر از مشکل می‎خواند.

مسئولان این نهاد می‎گویند که در طرح بودجه ملی ۱۳۹۶ ثبات مالی، توازن و خواسته‎های اساسی مردم در نظر گرفته نشده‎است.

آنان می‎گویند که در این طرح مسئولیت بیشتر متوجه وزارت مالیه است.

ادریس عمر زاد رئیس موسسه روز دوشنبه با ارایه بررسی‎های این موسسه از بودجه ملی ۱۳۹۶ گفت که حکومت باید مشکلات این طرح را بدون ضیاع وقت حل کند.

او افزود:

"ما در سال گذشته با وزارت مالیه و دونران داخواهی کردیم که شما باید سهم اختیاری را باید بالا ببرید اما تاکنون دونران به این عقیده‎اند که ظرفیت میکانیزم‎های نظارت و شفافیت وجود ندارد."

از سوی هم استاد سیف الدین سیحون کارشناس اقتصادی هم انتقاد می‎کند که در طرح بودجه ملی ۱۳۹۶ ایجاد فرصت‎های کاری، پیشرفت متوازن و انکشاف اقتصادی و مالی در نظر گرفته نشده‎است.

سیحون: این بودجه نه اشتغال زا و نه در آمد زاست.

او افزود:

"این بودجه نه اشتغال زا و نه در آمد زاست، یک بودجه انقباضی است به این معنا که تنها مصارف عادی دولت و تامینات آن در نظر گرفته شده‎است."

طرح بودجه سال ۱۳۹۶ که ۴۶۶ میلیارد افغانی تخصیص یافته بود روز چهارشنبه هفته گذشته از سوی ولسی جرگه رد شد که چهار درصد افزایش نسبت به سال مالی گذشته را نشان می‎داد.

بر اساس معلومات موسسه " برابری برای صلح و دموکراسی" ۶۳ درصد بودجه ۱۳۹۶ از کمک خارجی‎ها تمویل می‎شود و بخش زیاد آن غیر اختیاری است.

با این همه وزارت مالیه افغانستان می‎گوید که در طرح ملی ۱۳۹۶ تا حد زیاد خواسته‎های مردم در نظر گرفته شده و انتقادات در این بخش بیجاست.

اجمل حمید عبدالرحیم زی سخنگوی این وزارت گفت که در ۱۵ جدی طرح بودجه ملی ۱۳۹۶ با برخی تغیرات جهت تصویب به ولسی جرگه فرستاده خواهد شد.

عبدالرحیم زی: ما مسایل ملی را در آن گنجانیدیم.

او افزود:

"بودجه یک سند ملی است، ما مسایل ملی را در آن گنجانیدیم و ترجیح دادیم، امید ما اینست که پیش از ۱۵ جدی طرح جدید بودجه با تغیرات به پارلمان بفرستیم."

به گفته وی، هرچند بخش زیادی بودجه ملی افغانستان به کمک خارجی‎ها تمویل می‎‎شود اما با آن‎همدر طرح بودجه ملی ۱۳۹۶ به پیشرفت متوازن، ثبات مالی و افزایش عواید داخلی توجه شده و در این راستا همکاری مردم نیاز است.

نورالله شایان