روسیه: طالبان در جنگ علیه داعش یک دیوار دفاعی اند

حکومت روسیه پانزده سال پس از جنگ امریکا در افغانستان، به طور آشکارا از طالبان حمایت می‎کند.

مسکو هفته گذشته برای بحث در مورد این جنگ، میزبان نماینده‎های چین و پاکستان بود.

روسیه، چین و پاکستان در نشست مسکو از جهان خواستند که در برخورد با طالبان " انعطاف" پذیر باشند.

روسیه استدلال می‎کند که طالبان در جنگ علیه داعش یک دیوار دفاعی اند.

اردوی امریکا در آغوش گرفتن طالبان از سوی مسکو را یک اقدام دیگر جهت متاثر ساختن تلاش‎های ناتو می‎داند در حالی‎که ناتو هر روز با طالبان، القاعده و داعش می‎جنگد.

زخارووا: هر سه کشور نگرانی مشخصی را در مورد فعالیت فزاینده گروه‎های تُندرو به شمول شاخه داعش در افغانستان ابراز کردند.

ماریا زخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه پس از نشست مسکو به خبرنگاران گفت که هر سه کشور نگرانی مشخصی را در مورد فعالیت فزاینده گروه‎های تُندرو به شمول شاخه داعش در افغانستان ابراز کردند.

وی افزود که چین، پاکستان و روسیه در تلاش برای گفت و گوهای صلح میان کابل و طالبان مسلح، روی حذف چهره‎های مشخص این گروه از لیست تعزیرات سازمان ملل متحد توافق کردند.

طالبان مسلح در یک اعلامیه از نشست سه جانبه مسکو ستایش کرده‎اند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان ماموریت حمایت قاطع ناتو و نیرو‎های امریکایی در افغانستان در اوایل ماه گذشته میلادی گفت که تلاش‎های ضد تروریزم از سوی حکومت افغانستان و امریکا در مبارزه علیه داعش خیلی موثر بوده‎است.

نیکلسن افزود که مشروعیت دادن آشکار به طالبان از جانب روسیه، بر حقیقت استوار نیست اما به گفته وی از آن برای متاثر ساختن تلاش‎های حکومت افغانستان و ناتو استفاده می‎شود.

روس‎ها روی موقف شان همچنان تاکید دارند و استدلال آن‎ها این‎است که گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش یک نیروی جهانی است و باید بالای آن حساب کرد اما طالبان صرف یک گروه محلی اند.

کابلوف: تمام طالبان مفکوره‎های افراطی را از سر شان دُور نکرده‎اند.

ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری انادولو تائید کرده‎است که تمام طالبان مفکوره‎های افراطی را از سر شان دُور نکرده‎اند.

او پذیرفته‎است که در میان طالبان، گروه‎های بسیار متنفذ مانند شبکه حقانی موجود اند که ایدیولوژی آن بسیار افراطی و نزدیکتر به داعش است.

سراج حقانی که شبکه حقانی را رهبری می‎کند، یکی از دومعاون ارشد رهبر طالبان نیز است.

نشریه لانگ وار ژورنال می‎نویسد که سراج حقانی طوریکه کابلوف گفته‎است نه تنها یک ایدیولوژی افراطی دارد بلکه او یکی از متحدین متعهد القاعده است.

در مطلب این نشریه آمده‎است اسناد که در محل بود و باش اسامه بن لادن به دست آمده‎است نشان می‎دهد که اعضای القاعده از نزدیک با سراج حقانی در میدان‎های نبرد در افغانستان همکاری می‎کنند.

ضمیر کابلوف ادعا کرده‎است که گروه داعش نسبت به القاعده بسیار زیرکانه فعالیت می‎کند و از تمام اشتباهات القاعده آموخته‎است.