مشرانو جرگه: حکومت باید از قطع جنگلات جلوگیری کند

مشرانو جرگه افغانستان در نظر دارد تا هیئتی را جهت بررسی وضعیت جنگلات کنر به آن ولایت بفرستد.

اعضای مشرانو جرگه روز یکشنبه در جلسه عمومی این جرگه از قطع جنگلات در ولایت کنر ابراز نگرانی کردند.

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس این جرگه پس از اظهارات سناتوران گفت، جنگلات سرمایه افغانستان است و باید از آن حفاظت و نگهداری صورت گیرد.

مسلمیار: جنگلات سرمایه افغانستان است و باید از آن حفاظت و نگهداری صورت گیرد.

وی گفت:

"یک هیئت مختلط افغانستان شمول آن‌جا برود وضعیت را در آن‌جا بررسی نماید که در کدام وضعیت قرار دارد جنگلات سرمایه افغانستان است نه از ولایت کنر و حفاظت آن مسئولیت همه ما است و باید به هر شکلی که باشد از آن نگهداری نمائیم مشوره من این است که پنج تن از سناتوران امروز به ولایت کنر بروند و پس از تحقیقات روز سه شنبه در جلسه عمومی مشرانو جرگه گزارش آن‌را ارائه کنند."

محمد طیب عطا سناتور ولایت کنر گفت که روزانه حدود سه هزار درخت از جنگلات این ولایت توسط زورمندان و مخالفین مسلح قطع می‌گردد.

به گفته وی آن‌ها چندین بار این مسئله را با ادارات محلی و حکومت مرکزی در میان گذاشته اند اما تاکنون از سوی آن‌ها اقدامی در زمینه صورت نگرفته‌است.

این در حالیست که پیش از این مردم در ولایات خوست و تخار نیز از قطع جنگلات در آن ولایات ابراز نگرانی کرده‌اند.

گفته می‌شود که بیشتر جنگلات در کنر، ننگرهار، خوست، پکتیا، بادغیس، تخار و سمنگان وجود دارد که به‌طور غیر قانونی از سوی مردم محل و زورمندان از بین برده می‌شوند.

در همین حال مقامات وزارت زراعت نیز می‌گویند که قطع جنگلات و قاچاق چوب آن در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر گردیده‌است.

لطف‌الله راشد سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، بیشتر جنگلات توسط زورمندان و مخالفین مسلح در ولایات مختلف کشور قطع گردیده و به پاکستان قاچاق می‌شود.

از سوی هم نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله در صحبت با رادیو آزادی گفت که قطع جنگلات و قاچاق چوب آن ممنوع گردیده و هر فردیکه دست به چنین کاری بزند با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

دانش: قطع جنگلات و قاچاق چوب آن ممنوع می‌باشد.

آقای دانش افزود:

"قطع جنگلات و این‌که بیرون از افغانستان برده می‌شود را در کل ممنوع کردیم پولیس مربوطه را وظیفه دادیم که برای هیچ‌کس اجازه ندهد که برای قطع جنگلات اقدام نمایند ما چندین واسطه را توقف دادیم و بعد از این هم اجازه نمی‌دهیم هیچ‌کس به هر سطح باشد دست به چنین کاری بزند."

شماری از سناتوارن همچنان گفتند، اگر حکومت برای حفظ و افزایش جنگلات توجه کند از یک‌سو جلو آلودگی هوا گرفته خواهد شد و از سوی دیگر در رشد اقتصادی این‌کشور نیز نقش مهم خواهد داشت.

گزارش: فرشته ندا