هیئت: در قاچاق جنگلات کنر، وکلا و زورمندان دست دارند

یافته‎های هیئت مشرانو جرگه برای بررسی جنگلات کنر، نشان می‎دهد که برخی زورمندان و وکلا در قاچاق جنگلات دست دارند.

این هیئت که به دستور رئیس جمهور برای بررسی وضعیت جنگلات کنر به آن ولایت رفته بودند، می‎گوید که برخی زورمندان و وکلا در قاچاق جنگلات دخیل اند.

محمد هاشم الکوزی یک عضو این هیئت روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که اسناد و شواهدی نیز بدست آورده‎اند.

الکوزی قبل از ارائه گزارش به جلسه عمومی به خبرنگاران گفت که برخی گدام‎های قاچاق چوپ که مربوط به وکلا می‎شود نیز دیده شده و در این مورد بعداً اسناد را با رسانه‎ها شریک می‎کنند.

او افزود:

"در کنر قاچاقبران داخلی و زورمندان است، افرادی اند که در پست‎های سیاسی کار می‌کنند. ما گدام‎های چوپ که مربوط به وکلا اند نیز دیدیم و عکس گرفتیم، این افراد در مشرانو جرگه نیستند اما در شورا حضور دارند و ما بعداً اسناد اش را با رسانه‎ها شریک می‎کنیم."

الکوزی همچنان گزارش‎های را رد کرد که گویا والی، قوماندان امنیه یا برخی مقامات دیگر محلی در قاچاق جنگلات دست دارند.

این هیئت پس از آن به کنر فرستاده شد که شماری سناتوران مردم کنر در مشرانو جرگه نگرانی‌شان را از قطع حدود ۳ هزار درخت روزانه از سوی زورمندان، ابراز کردند.

پیش از این شماری از باشنده‌گان ولایت‎های خوست و تخار از قطع جنگلات در محلات‌شان ابراز نگرانی کرده بودند.

Your browser doesn’t support HTML5

مظاهره کنندگان در کنر: از قطع جنگلات باید جلوگیری شود

از سوی هم وزارت زراعت و مالداری در این اواخر گفته‎است که قطع جنگلات و قاچاق چوپ نسبت به سال‎های گذشته افزایش یافته‎است و بسیاری این جنگلات از سوی زورمندان و مخالفان مسلح قطع و به پاکستان قاچاق می‎شود.

در این حال شماری از اعضای ولسی جرگه تأکید می‎نمایند که افراد دخیل باید به ارگان‎های عدلی و قضایی معرفی شوند.

انجنیر صاحب خان یک عضو ولسی جرگه در این مورد به رادیو آزادی گفت که حکومت باید جلو این قاچاقبران را بگیرد.

او افزود:

"جنگلات سرمایه ملی است و تنها به کنر متعلق نمی‎شود اگر جلو قاچاق آن گرفته نشود و یک طرح اساسی تهیه نشود این جنگلات با ضایع شدن روبرو می‎شود و اگر این کار را وکیل یا کدام مقام دولتی کرده باید جلو آن گرفته شود."

پیش از این وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی گفته بود که قطع جنگلات و قاچاق آن منع است و هرکسی‎که دست به این کار بزند مورد پیگرد قانونی قرار می‎گیرد.

شماری از باشندگان کنر نیز در صحبت با رادیو آزادی گفته‎اند اگر ارزیابی‎های این هیئت مشرانو جرگه به گونه دقیق پیگیری نشود و زورمندان که در قاچاق دست دارند، مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار نگیرند، مشکلات فعلی در کنرهمچنان ادامه خواهد داشت.

نورالله شایان