بارکزی: از ۴ روز به این‌سو مقامات طالبان در ارزگان مصروف گفت‌وگو اند

برخی از نماینده‌گان ولایت ارزگان در ولسی جرگه می‎گویند شماری از مقام‎های طالبان همراه با جنرالان پاکستانی وارد آن ولایت شده و روی برخی موارد با مردم گفت‌وگو کرده‎اند.

عبیدالله بارکزی یکی از نماینده‌گان ارزگان روز سه‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی از قول مردم آن ولایت گفت که پسر ملا محمد عمر و وزیر دفاع طالبان در ترینکوت و چهارچینو با مردم گفت‌وگو کرده‎اند.

بارکزی از قول باشنده‌گان آن ولایت می‎گوید که این مقامات طالبان از چهار روز به این‌طرف وارد آن ولایت شده‎اند.

به گفته آقای بارکزی مقامات نامبرده شامل مولوی یعقوب پسر ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان و حاجی محمد ابراهیم صدر وزیر دفاع تشکیل طالبان همراه با دو جنرال پاکستانی اند.

بارکزی: برای من چهار روز قبل از ارزگان تیلیفون شد که پسر ملا محمد عمر و وزیر دفاع تشکیلات طالبان و همچنان دو فرد نا بلد که به قول مردم جنرالان اردو یا "ای اس ای" پاکستان هستند آمده‌اند.

او افزود:

"برای من چهار روز قبل از ارزگان تیلیفون شد که پسر ملا محمد عمر و وزیر دفاع تشکیلات طالبان و همچنان دو فرد نا بلد که به قول مردم جنرالان اردو یا "ای اس ای" پاکستان هستند آمده‌اند که ملا یعقوب اخند در ولسوالی چهارچینو با مردم مجالس داشته و آقای صدر در اطراف ترینکوت ساحه که تحت تصرف طالبان است با بزرگان دیدار کرده‌اند."

هرچند آقای بارکزی در مورد این‎که این مقامات طالبان با مردم در چه مورد صحبت کرده ابراز بی‌خبری کرد اما گفت که اگر این‎ها بخاطر مسایل مربوط به صلح گفتگو کرده باشند یک اقدام نیک است.

این اظهارات در حالی مطرح می‎شود که پیش از این برخی از اعضای ولسی جرگه ضعف حکومت را سبب افزایش تحرکات مخالفان مسلح در ولایات مختلف افغانستان خوانده‎اند.

از سوی هم با پایان یافتن سال ۲۰۱۶ میلادی طالبان مسلح گفتند که بیش از چهل ولسوالی را تحت تسلط‌شان دارند ادعای که بعداً از سوی وزارت دفاع افغانستان رد گردید.

حالا وزارت دفاع افغانستان در ارتباط به اظهارات نماینده مردم ارزگان در ولسی جرگه می‎گوید برخی از اعضای گروه طالبان مربوط به ملا هبت‌الله وارد افغانستان شده‎اند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که برخی افراد این گروه بالای رهبری‌شان در شورای کویته با هم بر خلاف شده و حالا برای جستجوی رهبری جدید به این گروه در برخی مناطق دور دست کشور با مردم گفت‌وگو می‎کنند.

رادمنش: به اثر همین بی اتفاقی تعداد از این‎ها از شورای کویته فرار کرده و به داخل افغانستان آمده‎اند.

او افزود:

"به اثر همین بی‌اتفاقی تعداد از این‎ها از شورای کویته فرار کرده و به داخل افغانستان آمده‎اند یک روز یکجا و یک روز جای دیگر می‎روند، چهارچینو دور است از منطقه ترینکوت در آن‌جا شاید با بعضی مردم تماس گرفته باشند اما من متیقن هستم که به ترینکوت این‌گونه مسایل را بحث نکرده و نمی‎توانند هم که بیایند."

وی همراهی جنرالان پاکستانی با اعضای این گروه را رد نمی‎کند اما می‎گوید در صورتی‎که آنان بخواهند تهدید را متوجه مردم و مناطق سازند نیروهای امنیتی برای دفع آن آمادگی کامل دارند.

طالبان تا حال در مورد آمدن مقامات این گروه به ارزگان چیزی نگفته‎اند اما پیش از این اختلاف میان‌شان را رد کرده و هر نوع اظهارات در این مورد را بی‌اساس خوانده بودند.

کارشناسان افغان می‎گویند در صورت موجودیت مخالفت‎ها میان اعضای گروه طالبان و آمدن آن‎ها به ولایات ارزگان و هلمند این یک موقع مناسب برای حکومت افغانستان است.

باری عارض کارشناس نظامی افغان می‎گوید حکومت افغانستان باید از این فرصت به نفع صلح و تأمین امنیت در افغانستان استفاده مؤثر کند.

وی سفارش می‎کند که در چنین وضعیت نیاز است تا حکومت از یک‌سو عملیات‎های تصفیوی را شدت بخشد و از سوی دیگر مذاکرات صلح را با اعضای این گروه به پیش گیرد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده