نامزد پنتاگون: روسیه بزرگترین تهدید به امریکا، ناتو و اروپاست

جیمز ماتیس نامزد وزارت دفاع امریکا

نامزدان پُست‌های وزارت دفاع و ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا هشدار می‌دهند که روسیه در صدد مختل ساختن نهادهای امریکا و اروپا می‌باشد.

اظهارات جیمز ماتیس نامزد وزارت دفاع و مایک پومپیو نامزد سی آی ای از سخنان آشتی جویانۀ که خود رئیس جمهور منتخب دونالد ترمپ در بارۀ روسیه تاکنون داشته است خیلی متفاوت بود.

آن‌ها در سخنان خود که به کمیتۀ استخبارات مجلس سنا ایراد کردند، روسیه را یک بازیکن تهاجمی خواندند که باید با مقاومت سرسختانۀ امریکا در صحنۀ بین‌المللی رو به رو شود.

ماتیس: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در صدد از بین بردن پیمان ناتو است.

جیمز ماتیس ۶۶ ساله، جنرال سابق نیروهای پیادۀ بحری امریکا گفت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در صدد از بین بردن پیمان ناتو بوده و واشنگتن باید در برابر روش مسکو بیایستد.

اوگفت هر چند مخالف همکاری با مسکو نیست ولی روسیه نقش یک مخالف استراتیژیک را اختیار کرده‌است و واشنگتن باید مرام‌های اعمال مسکو را با چشم باز دنبال کند.

جیمز ماتیس در پاسخ به این پرسش که تهدیدهای عمده در برابر منافع امریکا کدام‌ها اند گفت، من چنین فکر می‌کنم که تهدید های عمده از روسیه آغاز می‌شوند.

وی افزود:

" من فکر می‌کنم که امریکا با بزرگترین حملۀ پس از جنگ جهانی دوم رو به رو است و آنهم از سوی روسیه، از سوی گروه‌های دهشت افگن و از آنچه که چین در بحر جنوبی انجام می‌دهد."

رئیس جمهور امریکا بارک اوباما پس از اینکه روسیه، شبه جزیره کریمیای اوکراین را در سال ۲۰۱۴ با خود ملحق ساخت و مداخله نظامی خود را در شرق این‌کشور آغاز نمود، دستور داد که سربازان امریکایی برای تأمین امنیت کشورهای اروپای شرقی در منطقه مستقر شوند.

جیمز ماتیس که در جنگ‌های افغانستان و عراق اشتراک کرده در اظهارات دیروز خود از حضور دایمی سربازان امریکایی در ایستونیا، لیتوانیا و لاتویا حمایت کرد.

از سوی دیگر مایک پومپیو، نامزد ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا سی آی ای گفت که روسیه با تجاوز بر اوکراین و اشغال اراضی این‌کشور خود را به زور بار دیگر وارد صحنه ساخته و اروپا را تهدید می‌کند.

او افزود که روسیه برای از بین بردن گروه دولت اسلامی هیچ همکاری نمی‌کند.

مایک پومپیو در حال به ریاست سی آی ای نامزد می‌شود که مسکو به مداخلۀ سایبری در انتخابات اخیر امریکا متهم است.

استخبارات امریکا به این نتیجه رسیده‌است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای کمک جهت پیروز ساختن دونالد ترمپ در انتخابات دستور هک کردن سرور و ایمیل‌های حزب دموکرات را داده بود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا که گفته روابط واشنگتن با مسکو را بهبود می‌بخشد این نتیجه گیری را زیر سوال برده‌است.

او می‌گوید که شاید روسیه در رخنه انترنتی دست داشته باشد ولی این مداخلۀ سایبری کدام تأثیر بر نتایج انتخابات نداشته است.

پومپیو: روسیه اروپا را تهدید می‌کند.

مایک پامپیو نامزد ریاست سی آی ای حمایت کامل خود را ارزیابی استخبارات اعلام داشته گفت:

" در گردهمایی که در آن به رئیس جمهور منتخب دونالد ترمپ معلومات داده شد حضور داشتم. هر چیزی را که من دیدم به من نشان میداد که گزارش استخبارات بر یک تحلیل درست استوار است."

روسیه اتهام مداخله سایبری در انتخابات اخیر امریکا را همواره رد کرده‌است.