هدف از تماس مشاور امنیت ملی ترمپ با سفیر روسیه چه بوده‌است؟

مایکل فلین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور منتحب امریکا

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور منتحب امریکا در ماه گذشته در همان روزی که رئیس جمهور بارک اوباما تعزیرات جدید بر علیه روسیه را اعلان کرد، یک تماس تلیفونی با سفیر روسیه داشت.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در بیست و نهم ماه دسمبر سال ۲۰۱۶ تعزیراتی را به خاطر مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهور امریکا بر این‌کشور وضع کرد و امر اخراج ۳۵ دیپلومات روسی را صادر نمود.

روزنامه واشنگتن پُست، خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتد پرس این مطلب را گزارش داده و یک سخنگوی دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا آن را تائید کرده‌است.

ساین سپایسر سخنگوی رئیس جمهور منتخب امریکا دیروز جمعه گفت، مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترمپ در همان روز با سیرگ کیسل یاک سفیر روسیه در واشنگتن حد اقل یک تماس تلیفونی داشت.

بر اساس گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، قانون ایالات متحده بنام لاگان اکت که از ۲۱۸ سال بدین‌سو مرعی الاجرا است، تماس خصوصی اتباع امریکا را از مذاکرات با حکومت‌های خارجی که با ایالات متحده امریکا در اختلاف قرار دارند بدون اجازه حکومت بر حال، ممنوع قرار داده‌است.

کمپاین ترمپ قبل از این گفته بود که تماس تلیفونی با مشارو امنیت ملی ترمپ یک روز قبل از اعلان تعزیرات و اخراج دیپلومات‌های روسی از امریکا صورت گرفته بود.

اما خبر گزاری رویترز از قول سه مقام گزارش داده که در آن روز بین مشاور امنیت ملی ترمپ و سفیر روسیه پنج تماس تلیفونی صورت گرفته بود.

اولین گزارش از تماس تلیفونی این دو مقام را روزنامه واشنگتن پُست خبر داد.

مایکل فلین

واشنگتن پُست از قول یک مقام رئیس جمهور منتخب که نخواست نامش افشا شود، نقل کرده می‌گوید، مایکل فلین با سفیر روسیه در واشنگتن تماس گرفته تا به خاطر تیراندازی بر سفیر روسیه در ترکیه و سقوط یک طیاره این کشور، ابراز تسلیت نماید.

ساین سپایسر سخنگوی ترمپ گفت، این دو مقام به خاطر تعیین تماس تلیفونی بین ترمپ و پوتین بعد از مراسم تحلیف در بیستم ماه جنوری، با هم صحبت کرده‌اند.

جاش ایرنیست سخنگوی قصر سفید در مورد این گزارش‌ها گفت، او نمی‌داند که آیا مقامات از تماس تلیفونی آقای فلین معلومات داشتند و یا نه؟ اما او رد کرد که بگوید، تماس تلیفونی مایکل فلین با سفیر روسیه قابل انتقاد است.

او گفت، این به آنچه که آن‌ها روی آنبحث کرده‌اند، مربوط می‌شود.