ارگ: اجازه نمی‌دهیم قاتلان افغان‌ها فرشته گان صلح خطاب شوند

"طالبان فرشته گان صلح استند" سخنانی که از سوی یکی از مشاوران شورای عالی صلح مطرح شده‌ و واکنش تند ریاست جمهوری افغانستان را به همراه گردیده‌است.

ریاست جمهوری افغانستان هشدار می‌‍‌دهد که این موضوع را به گونه جدی دنبال کرده و در چوکات قانون در این زمینه اقدام خواهد کرد.

ارگ روز شنبه با نشر اعلامیۀ گفته‌است که به هیچ فرد اجازه نمی‎دهد تا با استفاده از آزادی بیان، قاتلان مردم افغانستان و ویران‎گران اماکن مقدس را فرشته گان صلح خطاب کند.

ریاست جمهوری می‌گوید، اقدامی که در این زمینه صورت می‌گیرد به زودی و به موقع با مردم شریک خواهد شد.

در بخشی از خبرنامه ریاست جمهوری به ادامه این هشدار‌ها آمده است:
"گروه‎های تروریستی که هر روز به اشاره بیگانه‌گان، به‎خاطر ویرانی کشور، به شهادت رساندن و زجر و آزار مردم فعالیت‌‏های تروریستی و شوم را انجام می‌‏دهند، آنان به‏ جای صلح، مستحق نابودی می‎باشند که نیروهای امنیتی و دفاعی شجاع ما بر ضد آن‌‏ها در سنگرهای دفاع از وطن مبارزه بر حق می‌نمایند."

دو روز پیش گزارش‌های پخش شد که عبدالحکیم مجاهد مشاور شورای عالی صلح در نشستی که از سوی مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان در پیوند به صلح برگزار شده بود، طالبان را فرشته گان صلح خوانده‌است.

بر اساس گزارش‌ها، آقای مجاهد گفته است، طالب یک طبقۀ مقدس بوده که یک بار در برابر شوروی سابق جهاد کرد و بار دیگر به نابسامانی مجاهدین پایان داد.

عبدالحکیم مجاهد مشاور شورای عالی صلح افغانستان

عبدالحکیم مجاهد مشاور شورای عالی صلح در این باره با ما گفت‌وگو نکرد، اما پس از نشر این گزارش‌ها گفته‌است که وی سخنان برهان الدین ربانی رئیس پیشین این شورا را بیان کرده‌است.

در این حال اکرام الدین رضا زاده یکی از نمایندگان مردم در ولسی جرگه با اشاره به این مسئله می‌گوید، کسانیکه در جایگاه بلند استند، اما به گفته وی با مخالفان مسلح همسویی دارند باید به چنگ قانون سپرده شوند.

وی افزود:
"آرزومندیم که حکومت افراد خوب و بد را تشخیص و کسانی که از نام افغانستان معاش می‌گیرند و جایگاه بلند دارند؛ اما در تخریب افغانستان دست دارند را مجازات کند، آرزوی ما از شورای عالی صلح، آوردن صلح است نه نفاق افگنی، کسانیکه با هراس افگنان همکاری می‌کنند و طالبان را کبوتران صلح و مقدس می‌خوانند، باید به چنگ قانون سپرده شوند."

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ

این سخنان عبدالحکیم مجاهد مشاور شورای عالی صلح واکنش‌های تندی را به همراه شده‌است، عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ نیز در صفحه فیسبوک‌اش، این سخنان را دور از عقلانیت خوانده و خواستار بازداشت مشاور شورای عالی صلح شده‌است.

شماری از نمایندگان مردم در ولسی جرگه می‌گویند، صدای که برای توجیه اعمال طالبان از درون دولت بلند می‌شود زنگ خطر و اعلام همکاری آشکار با طالبان است.

با این همه شهزاده شاهد یکی از اعضای شورای عالی صلح این سخنان عبدالحکیم مجاهد را نظر شخصی او می‌داند و تأکید می‌ورزد که گروه هایی که راه صلح را نه پذیرند، مسئولیت جنگ در افغانستان بر عهده آنان است.

نظیفه محبوبی