رسوم ناپسند سبب عدم فعالیت زنان در رسانه‌های غور شده‌است

مسئولان نهادهای حامی حقوق زنان و رسانه‌ها در غور می‌گویند، عدم پرداخت حقوق ماهانه، رسم و رواج‌های ناپسند و تهدید‌های امنیتی سبب شده‎است که زنان در رسانه‌های این ولایت کار نکنند.

به گفتۀ این مسئولان، نبود فعالیت خانم‎ها در رسانه‌های غور، سبب شده‎است مشکلات زنان همواره کمتر از طریق رسانه‌ها انعکاس داده شود.

دیگاه‎های سنتی تنها حلقه برای تنگ ساختن فضا برای بانوان بی‌سواد نیست بلکه این پدیده بر شماری از خانم‎های که بعد از سال‎ها درس و تعلیم اکنون می‎خواهند به رشته دلخواه‌شان کار کنند نیز مانع بزرگ شمرده می‎شود.

فریده ناصری مسئول بخش زنان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر غور می‌گوید که دیدگاه‌های سنتی و جامعۀ مرد سالار سبب مانع حضور زنان در رسانه‎های این ولایت شده‎است.

خانم ناصر با تأکید بر حضور خانم‎ها در رسانه‌ها می‎گوید که این کار سبب کاهش خشونت در برابر زنان می‌شود.

دیدگاه‌های سنتی و جامعۀ مرد سالار سبب مانع حضور زنان در رسانه‎های این ولایت شده‎است.

او افزود:

"کم‌رنگ بودن حضور خانم‎ها در رسانه‌ها برخواسته از حاکم بودن جامعه مرد سالار در غور است و به همین دلیل خانم‌ها نمی‎توانند در رسانه‌ها کار کنند، همچنان نبود خانم‎ها باعث شده که کارکرد زنان کمتر از طریق رسانه‎ها انعکاس داده شود."

با این حال لینا خلیلی دختر جوانیست که چند سال به عنوان خبرنگار در یکی از رسانه‌های محلی غور کار کرده می‎گوید دیدگاه‌های ناپسند جامعه، حقوق ناچیز و تهدید‌های امنیتی سبب شد تا وی دست از مسلک خبرنگاری بردارد.

او افزود:

"بر اساس مشکلاتی‎که در رسانه‎ها داشتم نتوانستم مسلک خبرنگاری را به پیش ببرم، به دلیل این‌که رادیوهای محلی برای‌مان معاش نمی‎دهد و دیگر این‎که خانم‎ها از لحاظ امنیتی تحت فشار قرار دارند، همین باعث شد که من رسانه‌ها را ترک کنم و کاملاً فاصله بگیرم."

شماری از کارمندان اناث یک رسانه محلی در افغانستان

در همین حال خراوالدین آریاپور رئیس اطلاعات و فرهنگ غور، نبود بودجه و امکانات تخنیکی را از عوامل مهم عدم حضور خانم‎ها در رسانه‎های این ولایت عنوان می‎کند و آرزو می‎کند تا نهادهای حامی رسانه برای برطرف شدن این چالش اقدام نمایند.

به گفتۀ رئیس اطلاعات و فرهنگ غور، در حال حاضر بیشتر کارکنان رسانه‌ها به‌گونۀ افتخاری بدون مزد کار می‌کنند و این مشکل سبب شده تا خانم‎ها در رسانه‌ها کار نکنند.

او افزود:

"حضور خانم‌ها در رسانه‌های غور آن‌گونه که ما انتظار داریم دیده نمی‌شود، دلیل‌اش همین است که معاش کافی برای خانم‌ها داده نمی‌شود به همین منظور تمام کارمندان رسانه‌های غور افتخاری هستند، ما از نهادهای حمایت کننده رسانه‎ها می‌خواهیم که بودجۀ را برای رسانه‌های محلی غور در نظر بگیرند تا فعالیت این رسانه‎ها متوقف نشود."

گفته می‎شود که در حال حاضر در غور به‌شمول یک رادیوی دولتی چهار رادیو و یک تلویزیون دولتی فعالیت دارند و اما نزدیک به سی نشریه چاپی که قبلاً درین ولایت فعالیت داشتند از مدت زیادی به این‌سو به دلیل نبود بودجه فعالیت‎های شان متوقف گردیده‎است.