بررسی هیئت: در قطع جنگلات و قاچاق چوب قاچاقبران و مقامات کنر دخیل اند

هئیت موظف برای بررسی قطع جنگلات کنر می‌گوید که در دو شبانه روز ۵۰۰ موتر چوب از این ولایت قاچاق شده که به گفته این هیئت در این قاچاق مقامات محلی کنر نیز دست داشته‌اند.

این هیئت که چندی قبل از سوی کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه توظیف شده بود گزارش در مورد یافته‌هایش را در نشست عمومی روز چهارشنبه این جرگه ارائه کرد.

عبدالحی آخندزاده یک عضو این هیئت گفت، نتیجه بررسی‌های‌ شان نشان می‌دهد که در قطع و قاچاق چوب کنر، در کنار قاچاقبران، والی، وکلای شورای ولایتی و برخی مقامات دیگر این ولایت نیز دست دارند.

وی از حکومت خواست تا هر چه زودتر جلو این افراد را بگیرد.

وی افزود:

"اداره حکومت خود شخص والی، ریاست امنیت ملی، وکلای شورای ولایتی و چند تن از قاچاقبران صد درصد در این موضوع دخیل بودند و مشترکاً این موضوع را به پیش می‌بردند و تا زمانیکه این مصوبه صادر نشده بود همۀ این‌ها شبانه ۱۰ تا ۱۵ موتر را به گونه مخفی و غیر قانونی انتقال می‌دادند اگر در این زمینه اجراآت صورت نگیرد و جلو والی، ریاست امنیت ملی، وکلای شورای ولایتی و چند تن قاچاقبر گرفته نشود به نظر من یک فاجعه بزرگ به مردم و حکومت افغانستان خواهد بود."

آقای آخندزاده افزود، شش ماه قبل تجارت چهار تراش متوقف ساخته شده بود اما برخی از تاجران چوب، مصوبۀ را از سوی ریاست اجرائیه دریافت کردند که به گفته آقای آخندزاده در مصوبه ذکر شده‌است که چوب پروسس شده از غیر پروسس شده جدا ساخته شود و پس از پروسس کمیسیونی ایجاد گردد و آن را جمع آوری کند اما وی می‌افزاید که هیچ یک از این موارد در جریان انتقال چوب مد نظر گرفته نشده‌است.

این هیئت پس از آن به کنر فرستاده شد که شماری نماینده‌های مردم کنر در مشرانو جرگه نگرانی‌شان را از قطع حدود سه هزار درخت روزانه از سوی زورمندان، ابراز کردند.

اما مقامات محلی ولایت کنر دست داشتن‌شان را در قاچاق چوب این ولایت رد می‌کنند.

نقشه کنر

در این حال عبدالغنی مصمم سخنگوی والی کنر در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"این سخنان را که شورای ولایتی کنر که گویا مقامات بلند رتبه امنیتی در قاچاق دست دارند ما آنرا به شدت رد می‌کنیم. اگر در ساحات ناامن که نیروهای امنیتی در آنجا دسترسی نداشته و حضور دایمی نیز در آنجا ندارند قاچاق می‌شود ما آنرا رد کرده نمی‌توانیم اما در ساحات امن هیچ قاچاق صورت نمی‌گیرد و ما آنرا رد می‌کنیم."

جمال الدین سیار رئیس شورای ولایتی کنر نیز گزارش هئیت موظف برای بررسی قطع جنگلات این ولایت را نادرست و به دور از واقعیت خواند.

وی افزود:

"اعضای شورای ولایتی نه برایش امر داده و نه در این رابطه دخیل است و نه هم مقام ولایت."

پیش از این شماری از باشندگان ولایت‌های خوست و تخار نیز از قطع جنگلات در محلات‌ شان ابراز نگرانی کرده‌اند.

‎شماری از باشندگان ولایت کنر در صحبت با رادیو آزادی گفته‌اند اگر حکومت از قاچاق و قطع جنگلات در این ولایت جلوگیری نکند و افراد دخیل در آن را مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار ندهد خساره بزرگی به سرمایۀ ملی این‌کشور وارد خواهد شد.

آرزو غیاثی