رئیس جمهور غنی نقش اوباما را در مبارزه با تروریزم حیاتی خواند

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در صحبت با بارک اوباما رئیس جمهور امریکا نقش وی را در بخش مبارزه با تروریزم حیاتی عنوان کرد.

غنی طی تماس تیلیفونی با اوباما از ایجاد روابط استراتژیک میان دو کشور و تصامیم آن کشور در قبال افغانستان ستایش و قدردانی کرد.

سخنگوی رئیس جمهور روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، رئیس جمهور غنی در صحبت تیلیفونی اخیرش با اوباما نقش وی را در ایجاد روابط استراتژیک چنین بنیادی بیان کرد که تا سال‎های طولانی باقی خواهد ماند.

این در حالیست که چهل و چهارمین رئیس جمهور امریکا بارک اوباما پس از هشت سال ریاست جمهوری قدرت را به دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آن کشور می‎سپارد.

هارون چخانسوری گفت، رئیس جمهور غنی و بارک اوباما شام روز گذشته در یک تماس تیلیفونی به هدف خدا حافظی روی روابط دو کشور نیز صحبت کردند.

وی همچنان گفت، آقای اوباما در رابطه به حملات اخیر تروریستی در افغانستان با رهبران حکومت این کشور نیز غمشریکی کرد.

چخانسوری: رئیس جمهور غنی و بارک اوباما شام روز گذشته در یک تماس تیلیفونی به هدف خدا حافظی روی روابط دو کشور صحبت کردند.

او افزود:

"رئیس جمهور افغانستان ضمن تشکری از غم‌شریکی رئیس جمهور امریکا بخاطر حوادث اخیر، و بخاطر تصامیم که آن‎ها گرفته‎اند و روابط دو دولت و دو ملت ساختارمند ساخته‎اند با امضای توافق‌نامه استراتژیک و توافق‌نامه امنیتی افغانستان و امریکا حمایت دوامدار خود شخص بارک اوباما در بخش‎های مختلف از دولت افغانستان طی هشت سال ریاست جمهوری‌اش به نمایندگی مردم و دولت افغانستان از آن‎ها تشکری کردند."

از سوی هم در یک اعلامیه که از ارگ ریاست جمهوری به نشر رسیده آمده‎است که هنگام سخنرانی عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز از روابط دوامدار بارک اوباما سپاس‌گذاری کرد.

در دوره هشت ساله اوباما امضای تفاهم‌نامه‎های استراتژیک و امنیتی و حضور نیروهای امریکای در افغانستان از اهمیت خاص برخوردار است.

ریاست جمهوری ابراز امیدواری می‎کند که نقش اوباما بخاطر ایجاد روابط استراتژیک تا سال‎های طولانی باقی خواهد ماند.

سادات: مأموریت بارک اوباما برای افغانستان آن‌قدر مفید نبود قسمیکه برای امریکا است.

آقای چخانسوری می‎گوید، صحبت تیلیفونی قبلی رئیس جمهور غنی با دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا نشان می‎دهد که روابط میان دو کشور بیشتر از این تقویت خواهد شد.

از سوی هم سید خالد سادات کارشناس مسایل بین‌المللی می‎گوید، مأموریت اوباما برای افغانستان دشواری‎های را بجا گذاشت.

او افزود:

"مأموریت بارک اوباما برای افغانستان آن‌قدر مفید نبود قسمیکه برای امریکا است بخاطریکه جنگ خود را در افغانستان به‌طور حضوری به پایان رسانیده بودند و فقط ۵ تا ۶ هزار نیروی امریکایی در افغانستان مستقر است بدین معنی که از لحاظ مصرفی و از لحاظ مصروفیت جنگی برای امریکا مأموریت اوباما در افغانستان پیروز بود."

وی می‎گوید، افغانستان برای امریکا یک مأموریت سیاسی و نظامی است و هر یک از رؤسای جمهور امریکا بخاطر منافع‌شان این روابط را پیش می‎برند.