تقویم انتخاباتی با در نظرداشت امکانات و کمک‎ها اعلان خواهد شد

کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید، تقویم انتخاباتی به یک سلسله مقدماتی نیاز داشته و با در نظرداشت امکانات دولت و چگونکی کمک‎های مالی بین المللی، اعلان خواهد شد.

یک کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‎گوید، برای اعلان زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگ و شواری ولسوالی‎ها نیاز است تا کارهای باید انجام یابند.

رفیع الله بیدار روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، کمیسیون به یک باره نمی‎تواند، همه مسایل را انجام دهد و به گفته وی اعلان زمان برگزاری انتخابات نیاز به حل این مسایل را دارد.

بیدار: اعلان زمان برگزاری انتخابات نیاز به حل این مسایل را دارد.

او افزود:

" مشوره با جوانب ذیدخل روی مسئله حوزه‎های انتخاباتی کوچک، که طرح جدید در انتخابات افغانستان بشمار می‎رود، دوم، اعتباردهی کارت‎های گذشته و توزیع کارت‎های جدید، سومتهیه فهرست رای دهندگان که در این انتخابات باید به یک مرکز معین رای دهند و همچنان حمایت‎های لازم مالی و لوژستیکی می‎باشد، چون که تقویم انتخاباتی با امکانات که دولت در دست دارد، تعیین می‎شود."

کمیسون مستقل انتخابات افغانستان قبل از این گفته بود که در ظرف دو ماه آینده زمان برگزار انتخابات را اعلان خواهد کرد.

حدود یک ماه پیش رئیس جمهور اشرف غنی کمیشنران جدید کمیسیون‎های انتخاباتی را معرفی کرد و اما انتقادهای وجود دارند که تا حال کار این کمیسیون‎ها به کندی پیش می‎رود.‎

رفیع الله بیدار در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، کمیسیون موظف شده که در ظرف سه ماه برنامه و پلان‎های کاری خود را ارایه کند.

او اضافه کرد، کمیسیونمستقل انتخابات افغانستان در این زمان کوتاه، طرزالعمل‎های این کمیسیون در قانونی گذشته را بازنگری کرده، طرح توازن حوزه‎های انتخاباتی و چگونگی طرح حوزه‎های انتخاباتی کوچک را که برای اولین بار در قانون جدید مطرح شده، مشخص ساخته، بیست و یک میلیون کارت رای دهی و فهرست جدید و دقیق رایدهندگان را تهیه کرده و فهرست دارالانشاء را به دولت پیشنهاد کرده‎است.

این کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات در ادامه صحبت خود گفت، زمانی که کمیسیون به کار خود آغاز کرد، اخیر سال مالی بود.

به گفتهء وی بنابر مشکلاتی مالی برخی مسایل را که آن‎ها پلان کرده بودند، نتوانستند انجام دهند.

در این میان، نهادهای ناظر برگزاری انتخابات در افغانستان می‎گوید، کمیسیون مستقل انتخابات یک اداره محوری در مسایل انتخاباتی است. به گفته آن‎ها کمیسیون انتخابات بایدنخست از نهادها، بنیادها و احزاب سیاسی می‎خواست تا پیشنهادات شان را روی مسایل انتخاباتی ارایه کند و گفتمان انتخاباتی را با آن‎ها آغاز نماید.

یوسف رشید رئیس بنیاد فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه به رادیو آزادی گفت، گفتمان‎های انتخاباتی با نهادهای اجتماعی و سیاسی، این کمیسیون را در یک مرتبه بلندتر قرار می‎دهد.

یوسف رشید رئیس بنیاد فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

او افزود:

"خوب است که کمیسیون به خاطر این‎که پروسه انتخابات ملی و محوری شود، باید که تماس‎ها، مشوره‎ها و برنامه‎های خود را با نهادهای که در پروسه انتخابات دخیل هستند شریک سازد. از آن‎ها بخواهند تا روی موضوعاتی مختلف مشوره کنند و گفتمان را آغاز کنند، از این جاست که کمیسیون اولین قدم را برای اعتماد سازی بر می‎دارد."

اما بیدار می‎گوید، هرچند مردم از آن‎ها توقعات بلند دارند و آن را قابل درک هم می‎دانند، اما وعده می‎دهد که آن‎ها با تمام درایت و شفافیت طوری کار کنند که مورد قناعت مردم و جامعه بین المللی واقع گردد.