ستارز اند سترایپس: سیاست ترمپ در مورد افغانستان واضح نیست

نشریه ستارز اند سترایپس در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان سیاست رئیس جمهور منتخب امریکا دونالد ترمپ در مورد افغانستان واضح نیست.

به نوشته نشریه دونالد ترمپ در مورد اعمار دیوار در سرحدات مکسیکو و ختم تهدیدهای افراطگرایان داعش به وضاحت و تاکید سخن گفته ولی در مورد افغانستان بیانات وی سر درگم است.

نشریه از قول سابق سفیر افغانستان در فرانسه و کانادا عمر صمد می‎نویسد که گفته‎است افغانستان به این عادت کرده که در صدر مسایل سیاست خارجی امریکا قرار داشته باشد ولی اکنون کمترعلایمی در مورد سیاست حکومت بعدی امریکا در رابطه با افغانستان مشاهده می‎شود.

اما با آنهم به نوشته ستارز اند سترایپس آقای صمد می‎گوید افغان‎ها امیدوار اند که اداره دونالد ترمپ با فکر نو در مورد بحران ۱۶ ساله افغانستان کار را شروع خواهد کرد و بطور خاص امیدوار اند که امریکا کمک‎های خود را به قوای امنیتی افغانستان بیشتر خواهد ساخت و فشار را بالای پاکستان که متهم به حمایت از رهبری طالبان می‎باشد خواهد افزود.

به نوشته نشریه بیانات آقای ترمپ در مورد سرکوب نمودن گروه داعش در عراق و سوریه که اکنون در شرق افغانستان هم جای پا پیدا کرده‎است، برای بعضی افغان‎ها امیدوار کننده می‎باشد که او افغانستان را فراموش نخواهد کرد.

نشریه به بیانات بعضی از اعضای پیشنهادی کابینه آقای ترمپ از جمله جنرال متقاعد جیمز ماتیس که برای وزارت دفاع امریکا انتخاب شده‎است اشاره می‎کند که گفته‎است فشار را بالای پاکستان خواهد افزود تا اقدامات را علیه گروه‎های تندرو بیشتر بسازد.

به نوشته نشریه اینگونه بیانات امیدواری را در مورد سیاست اداره بعدی امریکا در رابطه با افغانستان بیشتر ساخته‎است.

نشنل انترست

نشریه نشنل انترست هم در شماره اخیر خود مطلبی رابه قلم سناتور جمهوری خواه از کالفورنیا دانا روره باکر به نشر رسانده است که او هم می‎گوید امریکا باید بداند که پاکستان دوست آن نیست و باید کمک‎های اقتصادی و نظامی خود را به این کشور متوقف بسازد زیرا پاکستان از طالبان که دوستان و اتباع امریکایی را بقتل می رسانند، حمایت می کند.

به نوشته سناتور رورا باکر ایالات متحده باید مذاکرات را با رهبران با اعتبار بلوچ، سندی و پشتون در پاکستان آغاز نماید و کشورهای دیگر منطقه مانند، چین، هند و جمهوری های آسیای میانه را یکجا کرده و افراطگرایی را سرکوب نماید.

به نوشته سناتور رورا باکر یک افغانستان صلح آمیز و جز جامعه اقتصادی آسیا می‎تواند به حالت عادی برگردد و به آسایش و آرامی که به آن نیاز دارد و مستحق آن می‎باشد دست یابد.

به نوشته نشنل انترست رئیس جمهور منتخب دونالد ترمپ گفته است می خواهد بر سیاستهای خارجی و داخلی این کشور که کامیاب نبوده اند تجدید نظر کند و در چنین حالت افغانستان را نباید فراموش کند .