نگرانی‌های فعالان از بدتر شدن امنیت در افغانستان

شماری از فعالان مدنی از افزایش نا امنی‎ها و گسترش فعالیت گروه طالبان در بخش‎های از کشور نگرانی می‎کند و هشدار می‎دهند که، اگر به این معضل توجه جدی نشود، در سال آینده خورشیدی تلفات نظامیان و مردم عام از این بیشتر خواهد بود.

این فعالان مدنی با حمایت از نظامیان افغان، هرچند توانایی نیروهای امنیتی را در مبارزه با تروریستان ستودند؛ اما می‎گویند تا هنگامی‎که دو رهبر حکومت بجای سودجویی‎ها به اوضاع امنیتی و تجهیز نظامیان افغان توجه نکنند، این بحران پایان نخواهد یافت.

کنشکا ترکستانی یکی از این فعالان، در حالی‎که توانایی نیروهای امنیتی را در سرکوب گروه‎های هراس افگن بخصوص طالبان ستود؛ اما گفت اگر دو رهبر حکومت به این وضعیت توجه نکند، نه تنها که سال آینده برای افراد ملکی سال بدی خواهد بود، نظامیان نیز از این رهگذر تلفات بسیار خواهند پرداخت.

قربانیان حملات اخیر در کشور

او افزود:

"رویداد در کندهار نشان می‎دهد که رجال برجسته کشور از تامین امنیت شخصی شان عاجز استند، با در نظرداشت اوضاع جهان، این مسئولیت رهبران حکومت است تا هرگونه اختلافات‎های درونی و سیاسی را کنار گذاشته و ملت را نجات دهند."

این فعالان در حالی به این نگرانی‎ها اشاره می‎کنند که، در نزدیک به دو هفته گذشته، کابل، کندهار و هلمند در یک روز شاهد حملات مرگبار بوده‎است.

این فعالان مدنی می‎گویند، این حملات گوشه یی از رویدادهای مرگبار در افغانستان بوده‎است و رهبران حکومت باید از خواب غفلت بیدار شوند.

اما به راستی آیا کدام راهکار نظامی برای بهبود امنیت کابل و جلوگیری از تلفات نظامیان کشور روی دست رهبران حکومت است؟

میثم: تامین امنیت شهروندان و جلوگیری از تلفات نظامیان، از اولویت‎های حکومت است.

سید امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به این پرسش پاسخ داده‎است:

"تامین امنیت شهروندان و جلوگیری از تلفات نظامیان، از اولویت‎های حکومت است و با توجه به درک همین مسئله، رئیس اجرائیه ملاقاتی که با مسئولان امنیتی کشور داشتند، بر آنان هدایت دادند تا تدابیر جدی را برای تامین کشور روی دست گیرند."

در حالیکه ریاست اجرائیه تامین امنیت جان شهروندان کشور را از اولویت‎های حکومت وحدت ملی می‎گوید؛ اما فعالان مدنی به این باور اند که، رهبران حکومت بیشتر متوجه منافع خودشان استند و از اینرو، درد ملت را فراموش کرده‎اند.

همایون یوسفی یکی دیگر از این فعالان تاکید می‎کند که اگر به اوضاع بد امنیتی در کشور از سوی دو رهبر توجه جدی نشود، بدانند که آنان نیز در خانه هایشان از خطر در امان نخواهند ماند.