دیده بان حقوق بشر خواستار فشار آوردن بر حکومت افغانستان است

سازمان دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ از کشورهای کمک کننده به افغانستان خواسته‎است که بر حکومت این کشور در ارتباط به مصونیت افراد ملکی و آموزش کودکان فشار آورد.

این سازمان بین المللی در یک گزارشی به وضعیت معارف افغانستان اشاره کرده‎است.

در گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر که در نشریه این سازمان به چاپ رسیده، آمده‎است که شورشیان مخالف حکومت در پانزده سال گذشته همیشه به سوختاندن، تخریب و کشتار معلم و متعلمان مکاتب، متهم شده‎اند. اما بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر این بار انگشت انتقاد به سوی حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی آن گرفته شده‎است.

گزارش نشریه هیومن رایتس واچ به جزئیات حمله طالبان بر یک مکتب ولایت بغلان اشاره کرده، می‎نویسد که نیروهای امنیتی افغان در این حمله مجبور شدند که در آن مکتب باجنگجویان مخالف درگیر شوند و در اثر آن تلفات وارد شده و مکتب به مخروبه مبدل شد.

دیده بان حقوق بشر در ادامه این گزارش می‎نویسد، پولیس با آن‎که می‎دانست، شاگردان این مکتب به فراگیری آموزش در آنجا سخت متمایل اند، ولی این مکتب را از سال ۲۰۱۵ میلادی به این سو، تصرف کرده‎است.

در گزارش چاپ شده در نشریه سازمان هیومن رایتس واچ آمده‎است که مدیر مکتب از این مشکل به مقام‎های ارشد در مرکز کابل شکایت کرد و آن‎ها امر خروج قوای پولیس را از این مکتب صادر کردند. ولی قوماندان پولیس در این مکتب امر را نپذیرفته، از آن چشم پوشی کرد.

گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر می‎نویسد، زمان که امتحانات فرا رسید، مسئولان مکتب دوباره امر مرکز را به قوماندان پولیس نشان دادند.

قوماندان پولیس این بار به عوض اینکه موضوع را حل کند، نیروهای تحت امر وی بر تجمع شاگردان، معلمان و کارکنان این مکتب به فیر هشداریه پرداخته و آن‎ها را پراگنده ساخته‎اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر در این گزارش می‎نویسد، نتایج تحقیقات آن‎ها در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان می‎دهند که نیروهای امنیتی افغان به طور فزاینده از مکاتب به حیث موضع علیه جنگجویان مخالف حکومت استفاده می‎کنند.

والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال در یک مقاله به تماس تیلفونی رئیس جمهور اشرف غنی با دو نالد ترمپ رئیس جمهمور امریکا اشاره کرده در قسمتی از آن می‎نویسد دو نالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در این تماس تیلفونی با همتای افغان خود در ماه دسمبر در مورد افزایش نیروهای نظامی امریکا در افغانستان تبادل نظر کردند.

والستریت ژورنال در ادامه این مقاله می‎نویسد، رئیس جمهور اشرف غنی در این تماس تیلفونی به دونالد ترمپ گفت که وضعیت امنیتی در افغانستان روبه خرابی است.

روزنامه در این گزارش همچنان افزود که رئیس جمهور امریکا بههمتای افغان خود گفت که برای جلوگیری از وخامت اوضاع در افغانستان نیروهای بیشتر نظامی به این کشور اعزام می‎کند.

او همچنان گفت، افغانستان منابع و امکانات زیاد دارد و امریکا از آن منابع برای کمک به حکومت افغانستان استفاده می‎کند.

ولی دونالد ترمپ پس از این تماس در مراسم تحلیف خود از افغانستان یاد نکرد.

هر چند، مقام‎های افغان در باره گفتگوی روسای جمهور افغانستان و امریکا چیزی نگفته‎اند، اما دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صحبتی با رادیو آزاد همین قدر گفته که رئیس جمهور دونالد ترمپ از جدیت تهدید تروریزم در برابر جامعه بین المللی آگاهی دارد.