جهانی: کمبود کارمند کارهای وزارت معارف را با مشکل روبرو کرده‌است

مقام‌ها در وزارت معارف افغانستان می‌گویند، از سه سال به این‌سو دولت به آنان بست نمی‌دهد و به همین دلیل برخی کار‌های مربوط به این وزارت با مشکلاتی رو به رو شده‌است.

اسدالله محقق جهانی سرپرست این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت که به نسبت نبود تشکیلات کافی مشکلات و کاستی‌های در بخش معارف دیده می‌شود.

به گفته وی هر چند بار‌ها در این باره تقاضا‌های صورت گرفته اما تا هنوز این مشکل حل نشده‌است.

وی گفت:

"کم از کم برای امسال به ۱۶۰۰۰ بست اشد ضرورت داریم، سه سال می‌شود که وزارت مالیه و دولت یک بست هم برای ما نداده، ما بسیار پیشنهاد کردیم که غم معارف را بخورید، زمانی که بست نباشد استخدام نیست، معلم نیست، مامور نیست و مشکلات زیاد است."

مقام‌ها در وزارت معارف می‌گویند، در بست‌های پیشنهادی از ضرورت‌های معلم گرفته تا وزارت، ریاست و مامورین شامل می‌باشد.

بر اساس معلومات وزارت معارف، در حال حاضر بخش زیاد مامورین ملکی را کارمندان این وزارت تشکیل می‌دهند که شامل ۶۷ درصد تمام مامورین دولت می‌شود.

تقاضای ازدیاد در تشکیلات وزارت معارف در حالی مطرح می‌شود که موضوع بیکاری در این کشور مطرح است.

عبدالفتاح احمدزی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی به رادیو آزادی گفت، افراد که واجد شرایط کار اند و اما به گونه مطلق بی‌کار اند شمار‌شان به ۱ اعشاریه ۹ میلیون تن می‌رسد.

وی افزود:

"شمار افراد مطلق بیکار در کشور ۱ اعشاریه ۹ میلیون تن است و افراد نیمه بیکار ۱ اعشاریه ۴ میلیون تن را تشکیل می‌دهند."

پیش از این گزارش‌های در باره بست‌های خیالی در وزارت معارف به نشر رسیده بود که مسئولان در این وزارت چنین گزارش‌ها را تنها یک ادعا خوانده بودند.

ریاست جمهوری در جواب به تقاضای وزارت معارف می‌گوید، برای هر وزارت متناسب به بودجه سالانه تشکیل در نظر گرفته می‌شود.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور هر چند از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری می‌کند، اما به رادیو آزادی گفت:

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان.

"هر اداره زمانی که بودجه سالانه تصویب می‌شود، از بودجه خود دفاع می‌کند و متناسب به همان بودجه تشکیل هم برای‌شان در نظر گرفته می‌شود."

به باور معلمین، نبود تشکیل منظم و مورد ضرورت حتا به روند دروس متعلمین نیز تأثیر کرده که در این بخش مشکل کیفیت بیشتر مطرح می‌باشد.

معلم زواب خان یکی از معلمین متقاعد می‌گوید، هر چند وزارت معارف به حق الزحمه معلمین هنگام استخدام توجه کرده اما این کار جای بست‌های خالی را در این وزارت گرفته نمی‌تواند.

به گفته وی توجه حکومت به معارف به خاطر مهم است که سرنوشت ۹ میلیون متعلم به آن گره خورده‌است.

نصرت پارسا