وردک: حدود ۳۰ قضیه قتل ناموسی در یک و نیم ماه گذشته ثبت شده‌است

وزارت امور زنان افغانستان از افزایش قتل‎های ناموسی در برخی ولایات این کشور خبر می‎دهد.

این وزارت می‎گوید که در یک و نیم ماه گذشته در هشت ولایت این کشور حدود ۳۰ قضیه قتل ناموسی به ثبت رسیده‎است.

سپوژمی وردک معین این وزارت در صحبت با رادیو آزادی این مسئله را نگران کننده خواند و گفت که نهادهای مسئول باید در زمینه بازداشت و مجازات عاملین آن با جدیت دست به کار شوند.

او افزود:

"بدبختانه که بیشترین قضایای قتل را از اواخر ماه قوس الی اوایل ماه دلو داشته ایم که به ۳۰ قضیه از هشت ولایت می‎رسد. متأسفانه این یک خبر ناخوش است برای ما و تعداد زیاد اش قتل‎های ناموسی بوده‎است که پدر یا برادر سبب قتل شده‎است."

یکی از قضایای خشونت علیه زنان

خانم وردک افزود که ممکن آمار واقعی قتل‎های ناموسی بیشتر از این باشد چون به گفته وی در بیشتری موارد قتل‎های ناموسی پنهان می‎ماند.

وی افزود که بیشترین قضایای قتل ناموسی از ولایات‎های بادغیس، تخار، فاریاب، بغلان، هرات، جوزجان، غور و بامیان در وزارت زنان به ثبت رسیده‎است.

وزارت زنان علت افزایش قتل‎های ناموسی را عدم آگاهی از قانون، عدم مجازات عاملین، سنتی ‌بودن جامعه، فقر، بی‌سوادی و نبود ارادۀ سیاسی برای حل این مشکل عنوان می‎کند.

‎قضایای خشونت علیه زنان در افغانستان تنها با قتل‎های ناموسی خاتمه نمی‌یابد بلکه ده‌ها قضیه دیگر چون خشونت‎های خانوادگی، لت و کوب، ازدواج‎های زیر سن، محروم بودن از حقوق، تجاوز جنسی و برخی موارد دیگر از خشونت‎های است که زنان در این کشور با آن دست و گریبان ‎اند.

در این حال ثریا صبحرنگ کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در کنار افزایش قتل‎های ناموسی از افزایش ازدواج‎های اجباری و برخی موارد جدی دیگر نیز ابراز نگرانی می‎کند.

او افزود:

"در کنار قتل‎های ناموسی که متأسفانه به آسانی خانم، دختر و یا خواهر شان را به قتل می‎رسانند، مسئله ازدواج‎های اجباری و ازدواج اطفال نیز رو به افزایش است که این واقعاً ما را نگران ساخته‎است."

باوجود این‌که طی یک و نیم دهه گذشته پیشرفت‌های زیادی در افغانستان صورت گرفته‎است و نهادهای زیادی نیز در عرصه دفاع از حقوق زنان کار می‎کنند اما خشونت علیه زنان در این کشور به‌گفته نهادهای مسئول هنوز نیز به حیث یک نگرانی جدی باقی مانده‎است.

در این حال صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله می‎گوید که پولیس در زمینه جلوگیری از موارد خشونت علیه زنان جدی بوده و برای بازداشت عاملین قتل‎های ناموسی از هیچ تلاشی دریغ نشده‎است.

صدیقی: پولیس در هر ساحه که با موارد قتل‎های ناموسی سر خورده دست به کار شده‎است.

او افزود:

"پولیس در هر ساحه که با موارد قتل‎های ناموسی سر خورده دست به کار شده‎است و نیاز است تا وزارت زنان با وزارت داخله تماس‌هایش را بیشتر کند تا ما مشترکاً عاملین آن را مورد پیگرد قانونی قرار دهیم."

مدافعین حقوق زنان می‎گویند که اگر عاملین قتل‎های ناموسی در افغانستان بازداشت و به‌گونه علنی محاکمه نشوند این پدیده در میان مردم عام شده و قربانی‎های زیادی را در پی خواهد داشت.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تأکید می‎کند که حکومت این کشور باید موضوع حقوق بشر بخصوص حقوق زنان را جدی گرفته و درین زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

گزارش: آرزو غیاثی