ارگ با نور صحبت کرده‌است اما بحث دادن سهم مشخص را رد می‌کند

ارگ می‎گوید، بحث‌ها با جریانات سیاسی به هدف ایجاد حکومتداری خوب آغاز گردیده تا آن‌ها هم در حکومت سهیم گردند.

ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، حکومت به هدف مشارکت بیشتر سیاسی در حکومت با برخی از جریانات سیاسی مذاکرات را آغاز کرده اما تا کنون روی کدام سهم مشخص بحث صورت نگرفته‎است.

شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت این بحث‎ها را به هدف حکومتداری خوب آغاز کرده‎است.

مرتضوی با آن‌که از کدام جریان سیاسی مشخص نام نبرد اما پیش از این مذاکرات میان ریاست جمهوری و عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ آغاز گردیده و هنوز هم ادامه دارد.

مرتضوی: ما از ظرفیت‎ها تجارب و توانمندی‎های جریانات سیاسی برای پیشبرد امور استفاده می‎کنیم.

وی گفت، تا کنون در جریان این مذکرات روی کدام سهم مشخص صحبت نشده اما حکومت متعهد است تا بخاطر ایجاد حکومتداری خوب از تجارب جریانات و شخصیت‎های سیاسی استفاده مؤثر نماید.

او افزود:

"قسمت‌هایش که مربوط به حکومت وحدت ملی است این خواهد بود که ما از ظرفیت‎ها تجارب و توانمندی‎های جریانات سیاسی برای پیشبرد امور استفاده می‎کنیم و در همین راستا صحبت‎ها آغاز شده البته بر اساس یک اصول صورت می‎گیرد تا ما مشارکت سیاسی را بیشتر شود بحث آمار و ارقام تا کنون مطرح نیست."

ریاست جمهوری این سخنان را پس از آن بیان می‎کند که به تازگی عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ در صحبت با برخی رسانه‎ها گفته‎است که در صحبت‌هایش با رئیس جمهور خواهان برخی از کرسی‎ها در حکومت شده و در این بخش پیشرفت‎های نیز صورت گرفته‎است.

نور گفته‎است که وی ۱۵ ولایت، ۳۰ سفارتخانه و ۱۵ کرسی سناتوران انتصابی را پیشنهاد کرده و رئیس جمهور نیز این پشنهاد وی را پذیرفته‎است.

سرپرست ولایت بلخ گفته‎است که وی به نمایندگی حزب جمعیت و ریاست اجرائیه با ریاست جمهوری صحبت کرده و تا کنون صحبت‌هایش نتیجه خوب نیز در قبال داشته‎است.

خواستیم تا در رابطه به اظهارات عطا محمد نور نظر ریاست اجرائیه را نیز داشته باشیم اما آن‎ها از ابراز نظر در این مورد خودداری کردند.

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ از حدود دو ماه بدین‌سو ظاهراً به نمایندگی حزب جمعیت با ریاست جمهوری روی سهم داشتن در نظام گفت‌وگوهای را آغاز کرده‎است.

اما یک سخنگوی حزب جمعیت و برخی منابع در ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفته‎اند که عطا محمد نور به نمایندگی از آن‎ها صحبت نمی‎کند.

با این همه برخی از کارشناسان سیاسی مذاکرات میان عطا محمد نور و ریاست جمهوری را نگران کننده می‎دانند.

اتمر: اگر حکومت وحدت ملی به هر فردی سهم بدهد سهم خودش چه است قدرت خود حکومت وحدت ملی در کجا است.

اسحاق اتمر در صحبت با رادیو آزادی گفت، معامله عطا محمد نور با ریاست جمهوری اعتماد مردم نسبت به حکومت را متضرر می‎سازد.

او افزود:

"اگر حکومت وحدت ملی به هر فردی سهم بدهد سهم خودش چه است قدرت خود حکومت وحدت ملی در کجا است به همین دلیل این بحث‎ها بحث مبهم است و من فکر می‎کنم که دولت باید هرچه واضح‌تر صحبت نماید."

آقای اتمر می‎گوید، با آن‌که سهم احزاب سیاسی در حکومتداری خوب و تأمین ثبات کمک می‎کند اما این‌که هر حزب یا فرد سیاسی با استفاده از نفوذ اش از حکومت باج بخواهد به گفته وی پا گذاشتن در گلوی مردم است و این مسئله نتیجه خوب در پی نخواهد داشت.

گزارش: فرشته ندا