وزارت دفاع وضعیت هلمند را قابل نگرانی نمی‌داند

برخی از نماینده‎های مردم هلمند از وضعیت امنیتی در آن ولایت در جریان سفر رئیس اجرائیه ابراز نگرانی کرده‎اند اما وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که امنیت هلمند قابل نگرانی جدی نیست.

سخنگوی این وزارت روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی افغان در هلمند حاکم اند و وضعیت به‌طوری که از سوی مردم نگران کننده عنوان می‎شود به آن پیمانه خطرناک نیست.

دولت وزیری گفت که وضعیت امنیتی در هلمند وخیم نبوده و به گفته وی تنها در ولسوالی سنگین مخالفین مسلح توطئه ایجاد کرده بودند که اکنون کنترول این ولسولی نیز در دست نیروهای امنیتی افغان می‎باشد.

او افزود:

"وضعیت در هلمند زیاد خراب نیست تنها در ولسوالی سنگین از سوی دشمن توطئه شده بود چند صوف حفر نموده بودند و آن را منفجر ساخته بودند در آن‌جا قطعات کوماندوی ما رفتند و اکنون در سنگین نیز قطعات ما حاکم اند."

وزیری افزود که وضعیت امنیتی ولایت هلمند به آنان مهم بوده و نیروهای امنیتی تلاش دارند تا از هر راه ممکن مخالفین مسلح را از این ولایت عقب برانند.

این در حالیست که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان روز سه شنبه در رأس یک هیئت بلند پایه جهت بررسی وضعیت امنیتی و سیاسی به هلمند سفر کرد.

نماینده‌گان هلمند در شورای ملی و بزرگان قومی این ولایت در دیدار با آقای عبدالله از نا امنی‎ها در این ولایت شکایت کرده و گفته‎اند که اکثر ولسوالی‎های هلمند از کنترول نیروهای امنیتی افغان خارج بوده و لشکرگاه نیز تحت تهدید است.

نیروهای افغان

هاشم الکوزی، نماینده مردم هلمند در مشرانو جرگه گفته‎است در این ولایت سه لوای اردوی ملی موجود می‎باشد که هر لوا دو هزار تا سه هزار تشکیل دارد اما به گفته وی در این لواها پنجصد تن هم موجود نمی‎باشد و تشکیلات آن خیالی است.

موضوع که قبلاً از سوی وزارت دفاع رد شده‎است.

اما عبدالله عبدالله اطمینان داده‎است که وضعیت امنیتی هلمند را ارزیابی کرده‌اند و در روزهای آینده مردم شاهد نتیجه تصمیم حکومت خواهند بود.

در این حال برخی از آگاهان نظامی با آن‌که سفرهای مقامات بلند پایه حکومت به ولایات نا امن را تاثیرگزار می‎خوانند اما می‎گویند که برای بهبود وضعیت امنیتی ولایات به خصوص هلمند نیاز است تا حکومت به اصلاحات در رهبری نیروهای امنیتی و تجهیز به موقع آنان نیز توجه کنند.

کریمی: این کارها ارزیابی و تشخیص کار دارد.

شیرمحمد کریمی یکی از آگاهان نظامی به رادیو آزادی در مورد گفت:

"حضور بزرگان در محل برای یک روز و یا نیم روز کفایت نمی‎کند این کارها ارزیابی و تشخیص کار دارد که قبلاً نیز صورت گرفته است باید در رهبری اصلاحات بیاید به مسئله اکمالات و تجهیز و کمبود پرسونل در آن‎جا توجه شود."

قابل یادآوریست که عبدالله در جریان سفرش به هلمند روی هماهنگی ارگان‎های امنیتی تأکید کرده و از نیروهای امنیتی خواسته‎است تا قبل از فرا رسیدن فصل بهار دشمن را در لشکرگاه و ولسوالی‌های هلمند سرکوب نمایند.

آقای کریمی می‎گوید که امنیت ولایت هلمند به تمام ولایات جنوبی افغانستان مهم بوده و رهبران حکومت باید در خصوص تأمین امنیت این ولایت به تعهدات‌شان به‌گونه جدی عمل نمایند.