سهاک: رهبری وزارت مخابرات در پول مالیه کردت کارت‌ها اختلاس کرده‌است

وزارت مخابرات نه تنها غرق حیف و میل پول‎های هنگفت از رهگذر عواید کردت کارت‎ها شده‎است بلکه گزینش افراد بی‌تجربه به خواست رهبری این وزارت فساد را در آن گسترده‌تر ساخته‎است.

مک یا کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری با تأکید بر این مطلب می‎گوید، رهبری و افراد کلیدی این وزارت به‌گونه عمدی نمی‎خواهند، سیستم را که رقم گردآوری عواید از کردت کارت‎های مبایل را مشخص می‎سازد، در این وزارت فعال سازند.

​فایز سهاک آمر تفتیش این اداره تأکید می‎ورزد که افراد کلیدی و رهبری این وزارت با جلوگیری از فعال سازی سیستمِ که رقم واقعی مالیه گردآوری شده از کردت کارت‎های مبایل را نشان می‎دهد، از این رهگذر پول‎های هنگفت غیرقانونی به دست آورده‎اند.

سهاک می‎گوید، با توجه به این معضل روشن نیست که آیا ۱۰ درصد پولی که از کردت کارت‎های مبایل در حساب دولت ریخته‎است، پولِ واقعی خواهد بود و یا نه؟

فایز سهاک

او افزود:

"پاسخ دهنده‌گان در داخل وزارت برای ما گفتند، خریداری سیستم «RTDMS» سبب این می‌شد که منبع عایداتی غیر قانونی رهبری وزارت مخابرات از بین برود و آنان نتوانند پول بیشتر به دست آورند و دیگر این که افراد در این وزارت به پیشنهاد رهبری استخدام شده‎اند و سؤالات پیش از امتحان در اختیار آنان قرار داده شده‎است."

اعضای این کمیته هشدار می‌دهند که اگر رهبران حکومت جلو این بحران را نگیرند، پیامد های آن خطر آفرین خواهد بود.

پس از آن‌که وظیفه عبدالرزاق وحیدی وزیر تکنالوژی معلوماتی از سوی رئیس جمهور به حالت تعلیق درآورده شد، نگرانی‎ها از گسترش فساد در این وزارت اکنون بیشتر است.

مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه می‎گوید، قضیه فساد و دوسیه آقای وحیدی زیر بررسی‎های څارنوالی قرار دارد.

با این همه، با تماس‎های فراوان خواستیم دیدگاه یکی از مسئولان این وزارت را داشته باشیم، اما هیچ یک از آنان حاضر به گفت‌وگو نشدند.

پیشتر این وزارت گفته‎است، در گردآوری عواید کردت کارت‎های مبایل که به حساب دولت می‎ریزد، شفافیت را در نظر خواهند داشت.

برنامه برقی سازی خدمات حکومتی، بلند بردن آگاهی عامه و بررسی تشکیل گزینش افراد در حالیکه بر اساس شایستگی برای این وزارت اولویت بندی شده بودند، اما به گفته کمیته مَک این وزارت در تمامی این بخش‎ها ناکام شده‎است.

در این میان، تأکید بر نابودی فساد اداری در سکتور صحت و وزارت صحت عامه موضوع دیگری از گزارش این کمیته‎است که بر مبارزه جدی با آن تأکید می‎ورزد.

هرچند اعضای کمیته مک از پیشرفت‎های پدید آمده در کاهش فساد در این وزارت خوشبینی می‎کنند.

پیمان: جامعه جهانی بر این تاکید می‎کند که، مبارزه با فساد در افغانستان باید جدی گرفته شود.

مارک پیمان یکی از اعضای کمیته مَک در این نشست خبری به پرسش رادیو آزادی چنین پاسخ داد:

"جامعه جهانی بر این تأکید می‎کند که مبارزه با فساد در افغانستان باید جدی گرفته شود، کمک‎های که در نشست بروکسل به افغانستان تعهد سپرده شده نشان دهنده آن است که جهان در کنار این کشور باقی می‌ماند، اما ممکن جامعه جهانی در باره این کمک‎ها نگاه محتاطانه داشته باشد، آن چنان که کشورهای کمک کننده شاهد آن بودند که پول‎های کمک شده آن‎ها در این کشور ضایع شد."

کمیته مستقل مشترک مبارزه با فساد اداری یا مک، تأکید می‌ورزد که با در نظرداشت این پیمانه فساد در نهادهای دولتی افغانستان، بخصوص وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، جهان در پیوند به کمک‌هایش از احتیاط کار خواهد گرفت آن چنان که به گفته مسئول این کمیته کمک کننده‌گان دریافته‎اند که چه پیمانه پول کمک شده درین کشور دزدی شده‎است.

گزارش: نظیفه محبوبی