سپیدار و برخی اعضای جمعیت: عطا محمد نور به نمایندگی ما گفت‌وگو نمی‌کند

ریاست اجرائیه و برخی اعضای جمعیت اسلامی می‌گویند که عطا محمد نور به نمایندگی آن‌ها صحبت نمی کند.

در حالی‎که عطا محمد نور رئیس اجرائیه جمعیت اسلامی گفته‎است که به نمایندگی ریاست اجرائیه و این حزب با رئیس جمهور در حال مذاکره‎است اما ریاست اجرائیه و اعضای برجسته جمعیت با این سخنان وی موافق نیستند.

مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی این ریاست روز پنجشنبه در کابل به رسانه‎ها گفت، آقای نور تنها صلاحیت خود را دارد و تنها عبدالله عبدالله نمایندگی از ریاست اجرائیه می‎کند.

رحیمی: آقای نور تنها صلاحیت خود را دارد.

او افزود:

"چنین خواست‎های تا هنوز در سطح رهبری حکومت وحدت ملی مطرح نشده‎است و ما در جریان نیستیم ایشان همیشه تأکید کرده‎اند که از آدرس جمعیت اسلامی و ریاست اجرائیه جمعیت وارد مذاکره هستند به نمایندگی از ریاست اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان هیچ فردی وارد مذاکره با هیچ جناح نیست رئیس اجرائیه از این نهاد نمایندگی می‎کند."

خواستیم تا در این مورد نظر عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ و رئیس اجرائیه جمعیت اسلامی را نیز داشته باشیم اما مؤفق نشدیم.

اما پیش از این آقای نور گفته‎است که وی به نمایندگی جمعیت و ریاست اجرائیه با محمد اشرف غنی رئیس جمهور مذاکرات را پیش می‎برد و این گفت‌وگو نتایجی خوبی نیز داشته‎است.

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ از حدود دو ماه بدین‌سو ظاهراً به نمایندگی جمعیت با ریاست جمهوری روی داشتن سهم در نظام گفت‌وگوها را آغاز کرده‎است.

وی همچنان گفته‎است که چندین ولایت، سفارتخانه‎ها و چندین کرسی سناتوران انتصابی را به حکومت پیشنهاد کرده و خواست‎های وی پذیرفته هم شده‎است اما ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه می‎گوید که موضوع سهم در حکومت تا کنون مطرح نگردیده‎است.

با این همه فضل احمد معنوی یک عضو برجسته جمعیت اسلامی می‎گوید، اگر عطا محمد نور می‎خواهد در نظام سهم داشته باشد این مسئله به گفته وی عملی نیست.

معنوی: تا کنون کدام نشست سران جمعیت هم صورت نگرفته که تفویض صلاحیت کرده باشد.

او افزود:

"تا کنون کدام نشست سران جمعیت هم صورت نگرفته که تفویض صلاحیت کرده باشد به کدام فردی یا کدام شخصی تا از آدرس جمعیت صحبت شود."

از سوی هم شماری از کارشناسان حقوقی صحبت‎ها روی مسئله سهم داشتن در حکومت را مؤثر می‎دانند اما می‎گویند، عطا محمد نور ممکن در آینده بخاطر بدست آوردن نقش یک سیاستمدار فعال این تلاش‎ها را ادامه دهد.

عبدالرؤف جرات یک‌تن از این کارشناسان بدین باور است که تلاش عطا محمد نور برای بدست آوردن سهم و یا هم اختیارات بیشتر ممکن نقش عبدالله عبدالله را تضعیف کرده و مشکلات جدی را در قبال داشته باشد.

گزارش: فرشته ندا