افغانستان همکاری‌های تجارتی را با آذربایجان آغاز می‌کند

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید، تلاش‎ها برای نزدیکی روابط ترانزیتی و تجارتی با کشور آذربایجان بیشتر شده‎است.

این اتاق می‎گوید، گسترش روابط تجارتی میان افغانستان و آذربایجان، فراهم کردن سهولت‎های ترانزیتی برای تجار افغان در آن کشور، جلب سرمایه‌گذاران دو کشور برای سرمایه‌گذاری، بازاریابی برای محصولات افغانی در آذربایجان از مواردی اند که قرار است از سوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان و اداره انکشاف صنایع و صادرات کشور آذربایجان عملی شوند.

عتیق‌الله نصرت رئیس این اتاق این اظهارات را روز دو شنبه در نشست مشترک با عبدالله یوف معاون اداره انکشاف صنایع و صادرات کشور آذربایجان بیان کرد.

نصرت: این بار نوبت این است که با کشور آذربایجان همکاری خود را آغاز کنیم.

او افزود:

"این بار نوبت این است که با کشور آذربایجان نیز که یکی از کشورهای استراتژیک و یک نقطه اتصال بین آسیای میانه و اروپا است ما باید همکاری‎های خود را عملاً آغاز کنیم."

برای عملی شدن موارد یاد شده، دو طرف توافق‌نامه‌یی را هم به امضا رساندند.

مسئولان در اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند، در حال حاضر میزان صادرات افغانستان به کشور آذربایجان سالانه به چهار میلیون دالر می‌رسد، در حالی‌که به‌گفته این مسئولان، واردات آذربایجان به افغانستان در سال به چهل میلیون دالر تخمین می‌شود.

مسئولان می‎گویند، آذربایجان کشوریست که ترانزیت افغانستان از آن طریق به ترکیه و کشورهای اروپایی با مصرف و زمان کمتر صورت می‎گیرد.

یوسف عبدالله یوف معاون اداره انکشاف صنایع و صادرات وزارت اقتصاد آذربایجان تعهد می‎کند که در قسمت ترانزیت اموال تجار افغان در کشورش سهولت‎های را فراهم خواهد کرد.

مسئولان می‎گویند، آذربایجان کشوریست که ترانزیت افغانستان از آن طریق به ترکیه و کشورهای اروپایی با مصرف و زمان کمتر صورت می‎گیرد.

او افزود:

"خوشبختانه ما در بخش اقتصاد و صادرات ریفورم‎های خوبی را آماده کرده‌ایم و این می‎تواند کشور ما به عنوان یک چهارراه تجارتی یا ترانزیتی بین افغانستان و اروپا مورد استفاده قرار بگیرد و محصولات افغانستان به کشورهای مثل گرجستان و روسیه صادر شود."

کارشناسان اقتصادی گسترش روابط تجارتی میان افغانستان و آذربایجان را به نفع دو طرف خوانده تأکید می‎کنند که با توجه به اقتصاد ضعیف افغانستان، باید توجه سرمایه‌گذاران آذربایجانی به پروژه‎های انکشافی کشور جلب شود.

تاج محمد اکبر استاد پوهنتون کابل در این باره می‎گوید:

"اگر سرمایه‌گذاری به افغانستان جلب شود به نفع افغان‎ها است زیرا بیکاری افزایش یافته‎است، من به این همکاری خوشبین هستم به این شرط که در افغانستان سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا این‎که پیشرفت اجتماعی و اقتصادی نصیب افغان‎ها شود."

شماری از تجار افغان ابراز امیدواری می‎کنند که آذربایجان در بخش ترانزیت همکاری بیشتر با افغان‎ها کند.

این در حالیست که به باور تجار افغان تفاهمنامه‎های همکاری برای به میان آمدن سهولت‎های ترانزیتی با شماری از کشورهای دیگر مانند ایران، پاکستان و ازبکستان به امضا رسیده اما تا هنوز سهولت‎های در این کشورها برای تجار افغان به میان نیامده‎است.

مقام‎های افغان و آذربایجان تأکید می‎کنند که تعهد دو کشور در بخش بهبود روابط تجارتی و ترانزیت عملی خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا