ملل‌متحد: تهدید حملات داعش بر طیاره‎ها و میدان‎های هوایی پابرجاست

انتونو گوترس سرمنشی ملل‌متحد می‎گوید گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در بعضی کشورهای اسلامی مانند افغانستان سوریه، عراق و لیبیا در حالت دفاعی قرار دارد، ولی به گفته وی این گروه تا حدی بر اساس روابط مخفی استخدام و گسترش حملات به خارج از ساحات جنگی، ادامه داده‎است.

آقای گوترس این اظهارات را در یک گزارش تازه ابراز کرده‎است.

وی می‎گوید تهدید حملات داعش بر طیاره‎ها و میدان‎های هوایی هنوز هم پابرجاست.

به گفته او این گروه به‌طور روز افزون جنگجویانش را خارج از میدان‎های جنگ تشویق می‎کند تا با استفاده از روابط محلی‌شان حملاتی را انجام دهند.

با وجود این به گفته گوترس کمپاین‎های نظامی علیه داعش سودمند بوده‎اند.

به گفته سرمنشی ملل‌متحد، گروه دولت اسلامی یا داعش مناطق زیاد تحت کنترول‌اش را از دست داده‎است که در کنار این مسئله با بد شدن وضعیت مالی داعش، توجه جنگجویان خارجی به این گروه هم کم شده‎است.

گوترس: تهدید حملات داعش بر طیاره‎ها و میدان‎های هوایی هنوز هم پابرجاست.

انتونیو گوترس می‎گوید کشورهای عضو شورای امنیت ملل‌متحد تأکید دارند به سبب توجه حکومت‎های مختلف به عراق و سوریه، رفت و آمد جنگجویان خارجی به این دو کشور کم شده، جلب و جذب آن‎ها نیز کاهش یافته‎است و جنگجویان داعش تا حدی، میدان‎های جنگ را ترک کرده‎اند.

به‌گفته گوترس باوجود آن‌که این گروه تندرو همزمان با بحران مالی فعالیت‌اش را به پیش می‎برد ولی به گفته وی، منبع عایداتی این گروه هنوز هم پابرجاست.

به‌گفته گوترس نفت و گاز، باج‌گیری و مالیه‌گیری آن‌چه‎اند که هشتاد درصد عواید داعش را تشکیل می‎دهد.

مأموریت ملل‌متحد در عراق تخمین می‎کند که داعش سال گذشته از درک فروش تیل تقریباً ۲۴۰ میلیون دالر به دست آورد که بخشی عمده آن از منطقه دیرالزور سوریه بود.

به‌گفته انتونیو گوترس این نصف عواید سال ۲۰۱۵ این گروه بود که از همین درک ۵۰۰ میلیون دالر به دست آورده بود.

سرمنشی ملل‌متحد در اشاره به تخمین اتحادیه اروپا می‎گوید که هنوز هم خطر حملات وسیع داعش پابرجاست.

وی از قول یکی از کشورهای اروپایی که نامش را نگرفته می‎گوید، شماری از جنگجویان داعش که سال گذشته برای حملات در پاریس و بروکسل به اروپا فرستاده شده بودند شناسایی و دستگیر شده‎اند.

گوترس می‎گوید داعش از شهر سرت لیبیا که یکی از مراکز عمده این گروه در خارج از سوریه و عراق بود، عقب زده شده و با این مسئله ساحه عملیاتی و عایداتی این گروه محدود شده‎است.

ولی به‌گفته گوترس، داعش به مناطق دیگر لیبیا رفته و شمار آ‎ن‎ها در لیبیا از چند صد تا سه هزار تن تخمین شده‌است.

سرمنشی ملل‌متحد در اشاره به حضور داعش در نایجریا و بورکینا فاسو گفته‌است، این گروه در افریقای غربی هم حضورش را وسعت داده‌است.

شورای امنیت ملل‌متحد در ماه دسمبر سال گذشته از تمام ۱۹۳ عضو این سازمان خواست به ایجاد میکانیزم‎ها و مقرراتی تلاش کنند که توان مقابله با چنین تهدیدات را داشته باشند، در شریک ساختن معلومات استخباراتی کار کنند و معلومات بایومتریک، تشخیص هویت را هماهنگ بسازند.

انتونیو گوترس که خودش زمانی رئیس اداره مهاجرین ملل‌متحد بود گفته‎است شماری زیاد از مهاجرین در اروپا و تمام نقاط جهان کدام رابطه با تررویزم ندارند و تنها به سبب خشونت‎های از کشورهای خود فرار کرده‎اند.

باوجود این هم شورای امنیت ملل‌متحد بار بار از کشورهای عضو این سازمان خواسته‎است، یقینی سازند که ترویستان از پروسه مهاجرت استفاده نکنند.