وکلا و تحلیل‌گران: نتایج نشست ۶ جانبه مسکو به سود پاکستان خواهد بود

حضور نماینده افغانستان در نشست شش جانبه مسکو در آینده نمایشی‎ است و نتایج آن بیشتر به سود پاکستان خواهد بود.

شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه و تحلیل‌گران سیاسی با تأکید بر این مطلب می‎گویند، نماینده‌گان کشورهای که درین نشست اشتراک می‎ورزند اهداف خود شان را در برابر افغانستان دنبال و در مقابل افغانستان دیپلوماسی قوی ندارد که از این نشست به نفع خودش بهره ببرد.

نشستی که در جریان ماه جاری میلادی در مسکو برگزار خواهد شد، افغانستان بیشتر به دستاورد و بهره‌گیری از آن چشم دوخته‎است اما شماری از تحلیل‌گران سیاسی و نماینده‌گان مردم در باره چگونگی برگزاری و نتایج آن، دید دیگری دارند.

نادر خان کتوازی یکی از اعضای کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه به این باور است که اگر روسیه واقعاً برای مبارزه با هراس‌افگنی در منطقه توافق کند، نتایج این نشست به سود افغانستان خواهد بود.

کتوازی: اگر امریکا و روسیه به توافق برسند به سود افغانستان است.

او افزود:

"اگر امریکا و روسیه به توافق برسند این به سود افغانستان است، اما اگر این مسئله به اندازه که در سوریه است بزرگ می‎شود و هر دو قدرت رقابت را دامن می‎زنند و در مسئله افغانستان مداخله می‎کنند من نتیجه نشست شش جانبه را نیز به سود افغانستان نمی‎بینم."

این گفته‎ها پس از آن مطرح می‎گردد که یک روز پیش از این وزیر خارجه افغانستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی‌اش در مسکو گفت، کشورهای که از تروریزم حمایت می‎کنند، پدیده هراس‌افگنی برای آنان نیز خطر آفرین است و کشورهای منطقه باید برای مبارزه با این پدیده بسیج شوند.

دیدار وزیر خارجه افغانستان بال همتای روس اش

در این نشست همچنان به چگونگی نشست شش جانبه که قرار است در ماه روان میلادی میان نماینده‌گان روسیه، افغانستان، پاکستان، چین، ایران و هند در مسکو برگزار می‎گردد، تأکید شده‎است.

پیش از این نشستی که میان نماینده‌گان روسیه چین و پاکستان در پیوند به موضوع صلح افغانستان در مسکو برگزار شده بود و نماینده حکومت افغانستان در آن دعوت نشد، واکنش‎های تندی را از سوی افغانستان به همراه داشت و اکنون روسیه افزون بر افغانستان پای هند را نیز در این نشست کشانیده‎است.

طاهر هاشمی یکی از تحلیل‌گران روابط بین‌الملل می‎گوید، تمامی تصمیم‌گیری‎ها بر سر اصل موضوع در نشست نخست که میان روسیه، پاکستان و چین برگزار شده بود، گرفته شده‎است و این بار حضور نماینده افغانستان در آن به اشاره پاکستان و نمایشی است‎.

هاشمی تأکید می‎ورزد که با توجه به دیپلوماسی ناکارا و ضعیف که افغانستان در سیاست خارجی‌اش دارد، نشست شش جانبه مسکو هیچ سودی برای این کشور به دنبال نخواهد داشت.

هاشمی: اجماع زمانی صورت می‎گیرد که کشورها منافع مشترک داشته باشند.

او افزود:

"اصل و اساسات این موضوع در نشست نخست مسکو تهیه دیده شده‎است و روسیه و پاکستان و چین آروزمند این استند که حال بتوانند بر افغانستان آن را اعمال کنند، اجماع زمانی صورت می‎گیرد که کشورها منافع مشترک داشته باشند، من فکر نمی‎کنم که در این کنفرانس‎ها افغانستان منافع آن چنانی داشته باشد، بخصوص که از لحاظ سیاست خارجی افغانستان بسیار ضعیف عمل می‎کند."

به گفته هاشمی روسیه از رقیبان امریکا است و اکنون به اشاره پاکستان تلاش می‎ورزد افغانستان را از محراق توجه امریکا کنار زند و حکومت افغانستان باید در این راستا بیشتر از پیش محتاط باشد.

نشست شش جانبه مسکو ظاهراً برای تأمین ثبات افغانستان، گفت‌وگوهای صلح و مبارزه مشترک بخصوص برای نابودی گروه داعش برگزار می‎گردد.

اما آن‌چه در این اواخر گزارش‎ها می‎رساند روسیه برای منافع خودش از گروه طالبان حمایت می‎کند و چین و ایران نیز در کنار این کشور قرار گرفته‎اند که به‌گفته این تحلیل‌گران می‎تواند پیام و هشدار تازه‌یی برای افغانستان باشد.

زبیر شفیقی یکی دیگر از تحلیل‌گران روابط بین‌الملل می‎گوید، از این‌که افغانستان پیوسته میدان جنگ‎های نیابتی بوده‎است، این‌بار نیز کشورهای اشتراک کننده منافع خودشان را دنبال می‎کنند و اگر افغانستان بتواند از یک سیاست قوی کار بیگیرد، می‎تواند تا اندازه‌یی نتایج نشست را به نفع خودش رقم بزند.

گزارش: نظیفه محبوبی