مقامات: امارات متحده عربی می‎تواند بالای پاکستان فشار وارد کند

در حالی‎که رئیس جمهور افغانستان سرگرم گفتگو با مقام‎های امارات متحده عربی است برخی‎ها باور دارند که امارات متحده عربی با توجه به نفوذ که بالای طالبان و پاکستان دارد می‎تواند در پروسه صلح افغانستان نقش بازی کند و می‎تواند فشار وارد کند تا پاکستان از حمایت طالبان دست بردار شود.

خانم کوفی گفت، برخی سرمایه داران و قدرتمندان امارات متحده عربی با طالبان نزدیکی دارند و در این سفر باید بالای طرحی کار شود تا از حمایت مالی طالبان جلوگیری کند.

به باور کوفی، امارات متحده عربی این توانایی را هم دارد که در باره کاهش حمایت از طالبان بر پاکستان فشار بیاورد.

کوفی: امارات متحده عربی این توانایی را هم دارد که در باره کاهش حمایت از طالبان بر پاکستان فشار بیاورد.

وی افزود:

"امارات متحده عربی یکی از کشورهایست که تعداد زیادی از شهروندان کشورهای همسایه به خصوص پاکستان در آن‎جا کارگر اند، اگر از این طریق بالای پاکستان فشار بیاورد تا از حمایت خود از طالبان و گروه‎های دهشت افگن دست بردار شده و صادقانه در مبارزه در برابر تروریزم همکار شود."

محمد اشرف غنی در راس یک هیئت که شامل محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و محمد معصوم ستانکزی رئیس امنیت ملی اند، روز شنبه عازم ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی شد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفته‎است، غم شریکی در باره کشته شدن پنج دیپلومات امارات متحده عربی در انفجار بیست و یک ماه جدی در مهمانخانه ولایت کندهار یکی از اهداف این سفر است.

درین حال محمد ایوب رفیقی رئیس پیشین دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید، حکومت افغانستان برای وارد کردن فشارهای لازم بر اسلام آباد باید شواهد کافی را که در باره پاکستان در اختیار دارد، به امارات متحده عربی ارایه کند.

رفیقی: این ها (دولت افغانستان) شواهد کافی دارد به ارتباط پاکستان که به امارات پیش کنند و فشارهای که لازم است امارات بیاورد.

او افزود:

"سفر رئیس جمهور افغانستان به ارتباط فاجعه کندهار بود که رخ داد و مردم افغانستان و جامعه جهانی فکر می‎کردند که این از طرف ایران و یا روسیه شاید صورت گرفته باشد و این ها (دولت افغانستان) شواهد کافی دارد به ارتباط پاکستان که به امارات پیش کنند و فشارهای که لازم است امارات بیاورد بر پاکستان تا طالبان را به میز مذاکره حاضر کند."

اما تا چی حد امارات از رویداد اخیر کندهار تکان خورده‎است، و آیا امارات متحده عربی در مسایل امنیتی افغانستان نقش دارد؟

مهدی منادی کارشناس روابط بین الملل در این باره می‎گوید:

"حادثه المناکی که در کندهار رخ داد و جان دیپلمات‎های امارات در آن گرفته شد، یکی از نشانه‎های است که امارات و مردم امارات در خطر افتید و از سوی دیگر مسایل امنیتی و نقش امارات به عنوان یکی از بازیگران تاثیر گذار در مسایل امنیتی بعد دیگر این قضیه است."

به گفته آقای منادی، نقش کشورهای عربی به شمول امارات متحده عربی در مسایل مربوط به صلح افغانستان بی تاثیر نخواهد بود.

اما این‎که امارات در این زمینه در عمل چی خواهد کرد، چیزیست که به باور کارشناسان در آینده روشن خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا