آگاهان: نشست ۶ جانبه مسکو برای قانونی جلوه دادن نشست ۳ جانبه‌اش است

شماری از آگاهان می‌گویند روسیه، چین و پاکستان تلاش می‌کنند تا توافقات انجام شده در نشست سه جانبه مسکو را به نفع افغانستان و کشورهای منطقه جلوه بدهند.

طاهر هاشمی یکی از این آگاهان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت از طریق نشست شش جانبه می‌خواهند رضایت افغانستان، هند و ایران را در پیوند به آن تصامیم جلب کرده و بر آن مهر تائید بگذارند.

طاهر هاشمی کارشناس مسایل سیاسی

وی گفت:

"امروز بخش دوم آن کنفرانس است که بر اساس تصامیمی که در کنفرانس قبلی گرفته شده و منافع سه کشور که در آن اشتراک داشتند بیشتر احتوا می‌کند، حالا می‌خواهند که با حضور نماینده‌های کشورهای ایران، هند و افغانستان بر فیصله‌های شان که در کنفرانس مسکو انجام داده بودند مهر تائید بگذارند."

نشست قبلی سه جانبه به اشتراک روسیه، چین و پاکستان حدود پنجاه روز قبل بدون حضور نماینده افغانستان در مسکو برگزار شد.

در این نشست از افزایش فعالیت گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی شد، سه کشور در مورد حذف نام برخی از سران گروه طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل توافق کردند و همچنان توافق شد که تلاش‌ها از سوی روسیه، چین و پاکستان برای سرعت یافتن پروسه آشتی ملی در افغانستان تحت رهبری افغان‌ها ادامه یابد.

نشست شش جانبه در مسکو در حالی برگزار می‌شود که پیش از این برخی مقام‌های روسی تائید کرده‎‌اند که در برابر داعش با طالبان مسلح ارتباط برقرار کرده‎اند.

در این نشست به روز چهارشنبه در مسکو از افغانستان، ایران، هند، چین و پاکستان دعوت شده‌است تا روی اوضاع جاری افغانستان و بخصوص تلاش‌ها برای صلح با طالبان مسلح بحث شود.

رئیس پالیسی و استراتژی وزارت خارجه افغانستان در این نشست اشتراک کرده که به گفته این وزارت نماینده با صلاحیت است.

با آن‌که برای نتایج نشست شش جانبه مسکو باید منتظر بود، اما آرین یون یک عضو کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه می‌گوید مردم و حکومت افغانستان از هر کشور که برای تأمین صلح در افغانستان کمک کند، استقبال می‌کنند.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت، اما اگر نشست شش جانبه غرض‌آلود باشد می‌تواند سبب ایجاد مشکلات بیشتر در افغانستان گردد.

آرین یون عضو ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"مذاکرات اگر به صداقت در جریان باشد و منافع خود را در نظر نگیرند و سیاست دوگانه نداشته باشند و بخواهند که واقعاً در افغانستان صلح تأمین شود در آینده هیئت بلند رتبه از افغانستان اشتراک خواهد کرد اما اگر بخواهند غرض‌آلود برخورد کرده و مخالفین را تقویت کنند، مشکل حل نخواهد شد."

اما نشست شش جانبه مسکو آیا خواهد توانست راه حلی برای تأمین صلح در افغانستان باز کند؟

پیش از این سفیر افغانستان در پاکستان گفته‌است از این که جنگ افغانستان ابعاد منطقه‌یی دارد، بدون شک کشور های منطقه در حل آن نیز نقش ایفا کرده می‌توانند.

گزارش: سحر لیوال