وزارت سرحدات: بسته کردن بندر تورخم نا امنی را بیشتر می‌سازد

وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان در واکنش به بسته شدن بندر تورخم از سوی پاکستان می‎گوید که این اقدام نه تنها به امنیت کمک نمی‎کند بلکه سبب نا امنی بیشتر می‎شود.

این وزارت می‎گوید که پاکستان بارها این تلاش را کرده اما نتیجه ای نداده و مردم در برابر آن ایستادگی کرده‎اند.

عبدالغفور لیوال سرپرست این وزارت گفت که اگر پاکستان به زور و استبداد مانع رفت و آمد مردم یک قوم که در دو طرف خط فرضی قرار دارند، شود پیامدهای ناگوار در پی خواهد داشت.

وی از پاکستان می‎خواهد تا هرچه زودتر این بندر را بروی مسافرین باز کند.

لیوال: شاید مشکلات جدید را ببار بیاورد.

او افزود:

"چندین بار تلاش کردند که راه تورخم را بسته کنند اما نتیجه نداده زیرا مردم اجازه نمی‎دهد اگر رفت و آمد میلیون‎ها نفر دو طرف خط فرضی با استبداد و زور بسته می‎شود نتیجه نمی‎دهد و شاید مشکلات جدید را ببار بیاورد."

این در حالیست که پس از یک رویداد مرگبار در ایالت سند پاکستان که بیش از هفتاد تن در آن کشته شدند، مقام‎های امنیتی پاکستان شام پنج شنبه گفتند، که بنابر دلایل امنیتی بندر تورخم را برای مدت نامشخص بسته‎اند.

آگاهان افغان می‎گویند که بسته شدن بندر تورخم بیشتر جنبه سیاسی دارد.

افغانستان و پاکستان از دیریست که یک دیگر را متهم به حمایت از گروه‎های تروریستی نموده و همواره تاکید نموده‎اند که حملات انجام شده بر یک کشور در همسایگی آن طرح ریزی می‎شود.

بستن بندر تورخم یک اقدام تازه نیست، در اوایل امسال نیز این بندر به روی مسافران پس از آن بسته شد که پولیس افغانستان مانع ساختن یک دروازه از سوی پولیس پاکستان در نقطه صفری شده بود.

پس از آن پاکستان منع عبور و مرور بدون ویزا را برای افغان‎ها را نیز اجرایی کرد.

بندر تورخم یکی از مهم‎ترین بندرهای تجاری در شرق افغانستان است، رفت و آمد مسافران و تزانزیت کالاهای تجاری بین افغانستان و پاکستان عمدتاً از همین طریق صورت می‌گیرد.

خواستیم تا نظر وزارت امور خارجه را نیز در این مورد داشته باشیم اما موفق نشدیم.

شماری از کارشناسان افغان می‎گویند که باید یک راه حل اساسی جستجو شود و در این زمینه یک بحث جدی با پاکستان صورت گیرد.

از سوی هم ایوب حسین خیل رئیس ارکان پولیس سرحدی به رادیو آزادی گفت که پولیس پاکستانی نه به مسافرانی که ویزه قانونی دارند اجازه عبور می‌دهند و نه به وسایطی که کالاهای تجاری انتقال می‌دهند.

به گفته وی، آنان تلاش دارند تا این موضوع را به زودی حل کنند.

او افزود:

"راه بروی مسافرین و وسایط بند است، پاکستانی‎ها به کسی اجازه رفت و آمد را نمی‎دهند، ما تلاش داریم تا این مشکل را حل کنیم، پاکستانی ها می‎گویند که در این ساحه عملیات دارند و حتا اجازه انتفال جنازه را ندادند."

شماری از کارشناسان افغان می‎گویند که باید یک راه حل اساسی جستجو شود و در این زمینه یک بحث جدی با پاکستان صورت گیرد.

یوسف امین حاحی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"روابط دیپلوماتیک و سیاسی خود را باید بازنگری کنیم، و باید یک موقف جدی را در برابر پاکستان اختیار کنیم و باید اسناد و مدارک از تخطی‎های پاکستان را به جامعه بین المللی ارایه کنیم."

به گفته وی، باید تمام تجاوزات و تخطی‎های که از سوی پاکستان در امور افغانستان صورت می‎گیرد با جامعه جهانی شریک ساخته شود.

نورالله شایان