قوقندی: با مسدود شدن تورخم و سپین بولدک زیان بیشتر به پاکستان میرسد

مقامات وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند، با مسدود شدن راه‌های ترانزیتی تورخم و سپین بولدک، پاکستان نسبت به افغانستان بیشتر متضرر می‌گردد.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، افغانستان حالا عضویت سازمان تجارت جهانی را بدست آورده و بخاطر داد و ستد تجارتی‌اش راه‌های دیگری را جستجو کرده‌است.

آقای قوقندی می‌گوید، افغانستان بخاطر انتقال اموال تجارتی‌اش به بنادر تورخم و سپین بولدک متکی نبوده اما پاکستان از راه افغانستان با شماری از کشورهای دیگر داد و ستد تجارتی دارد.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

وی افزود:

" همان قدر که آن راه تأثیرات خود را بالای افغانستان دارد دو چند بالای پاکستان دارد چون از طریق افغانستان ترانزیت دارد با کشور‌های دیگر امیدوار هستیم که انشالله دوباره راه باز شود و به گونه عادی هم تردد مسافرین هر دو طرف و تردد کالاهای تجارتی صورت گیرد."

پس از یک حمله خونین در ایالت سند پاکستان که ده‌ها تن در آن کشته و زخمی شدند حکومت پاکستان بنابر دلایل امنیتی راه‌های تورخم و سپین بولدک را تا زمان نامعلوم مسدود کرد.

وزارت سرحدات و قبایل افغانستان در عکس‌العمل به این اقدام پاکستان گفته‌است که این اقدام پاکستان نه تنها به تأمین ثبات کمک نمی‌کند بلکه سبب ناامنی‌های بیشتر نیز می‌گردد.

غفور لیوال سرپرست آن وزرات روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی از پاکستان خواسته است که تا راه تورخم را به روی مسافرین باز نماید.

پاکستان پیش از این نیز بخاطر تنش‌های سیاسی با افغانستان راه‌های تورخم و سپین بولدک را مسدود کرد که روابط تجارتی دو کشور را متضرر ساخته بود.

از سوی هم مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند، روابط تجارتی افغانستان و پاکستان قربانی روابط سیاسی دو کشور گردیده‌است.

صیام الدین پسرلی سخنگوی این اتاق روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، بسته بودن راه‌های ترانزیتی سپین بولدک و تورخم تاجران افغان را متضرر ساخته‌است.

صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان

​وی افزود:

" همواره روابط تجارتی قربانی روابط سیاسی گردیده‌است مشکل که فعلاً بمیان آمده تاجران را متضرر می‌سازد موتر‌های تاجران که در آن سوی خط متوقف اند هر شب باید ۵۰ الی صد دالر کرایه بپردازند."

آقای پسرلی با آنکه روی باز شدن این راه تأکید می‌کند هم چنان می‌گوید که تاجران افغان بخاطر انتقال اموال‌ شان راه‌های بدیل دارند که مفاد بیشتر هم بدست می‌آورند.

صیام الدین پسرلی همچنان گفت، هم اکنون داد و گرفت تجارتی تاجران افغان با پاکستان تا ۵۰ درصد کاهش یافته و اما اگر پاکستان به چنین کارهایش ادامه دهد این میزان به صفر کاهش خواهد یافت.

فرشته ندا