متیس: امریکا برای گرفتن تیل وارد عراق نشده‌است

جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده وارد بغداد پایتخت عراق شده‌است.

متیس درین مسافرت از قبل اعلام ناشده بر تلاش‌ها برای درهم شکستن جنگجویان گروه دولت اسلامی یا داعش تمرکز می‌کند.

یک روز پیش ازین دیدار، حیدرالعبادی صدراعظم عراق مرحلۀ جدید از عملیات نظامی برای پس گرفتن بخش‌های باقیماندۀ شهر استراتژیک موصل را اعلام کرد.

حیدرالعبادی صدراعظم عراق

عبادی در سخنرانی تلویزیونی که دیروز از بغداد پخش می‌شد در مورد این عملیات نظامی بیشتر گفت:

"ما در حال اعلام آغاز مرحله جدیدی از عملیات موسوم به «نینوا، ما می‌آئیم» هستیم. این عملیات به هدف آزاد ساختن بخش غربی دریای دجله در شهر موصل آغاز شده، درست مثل آن‌که ما دیگر بخش‌های شهر را آزاد کرده‌ایم. ما از نیروهای شجاع خود می‌خواهیم که برای آزاد ساختن بقیه بخش‌های موصل و مردم این شهر از ظلم و تروریزم داعش از شجاعت و قهرمانی تمام کار گیرند و به پیش روند، تا برای همیش آن‌ها را ازین ظلم و تروریزم نجات دهند، چون هدف اصلی مأموریت ما آزاد سازی مردم است تا آزادی قلمرو."

نیروهای عراقی بخش‌های واقع در کنار شرقی دریای دجله را تصرف کرده‌اند، اما جنگجویان گروه دولت اسلامی یا داعش هنوز هم بخش‌های غربی شهر موصل را در کنترول خود دارند.

در دومین روز این عملیات نظامی، نیروهای عراق از حمایت هوایی ایالات متحده برخوردارند.

آنان از چهار ماه به این‌سو تلاش کرده‌اند تا شهر موصل را به‌طور کامل از کنترول جنگجویان گروه دولت اسلامی بیرون کنند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در جریان کمپاین انتخاباتی خود پیشنهاد کرده بود که برای جبران کردن هزینۀ حمایت نظامی امریکا از تیل عراق باید استفاده کرد.

اما، متیس به مجرد ورود به بغداد به رهبران این‌کشور اطمینان داده گفت که ایالات متحده برای گرفتن تیل کسی وارد عراق نشده‌است.

"همه ما در امریکا به طور کلی درین مدت پول تیل و گاز خود را پرداخته ایم. و من مطمئن هستم که در آینده هم چنین خواهیم کرد، ما به عراق نیامده‌ایم که تیل کسی را بگیریم."

قوماندانی مرکزی امریکا گفته‌است که ائتلاف به رهبری امریکا حمله‌های هوایی را در نزدیک شهر موصل انجام داده‌اند.

وزیر دفاع امریکا دیروز گفت که نیروهای امریکایی به همان نقشی که در شرق موصل داشته اند ادامه خواهند داد و این‌که نیروهای ائتلاف ازین عملیات پشتیبانی می‌کنند.

هزاران سرباز اضافی امریکایی به هدف حمایت لوژستیک و انجام دیگر کمک‌های لازم به نیروهای حکومت عراق و ملیشه‌های متحد آنان در عراق اند.