افغانستان آدرس ۳۲ مرکز و نام ۸۵ تروریست مقیم پاکستان را به این کشور سپرد

حکومت افغانستان آدرس ۳۲ مرکز آموزشی تروریستان را همراه با نام ۸۵ تن از مقام‎ها و رهبران طالبان، شبکه حقانی و برخی شبکه‎های تروریستی را به پاکستان فرستاد.

افغانستان با ارسال یک نامه به پاکستان که حاوی مشخصات مراکز آموزشی است از اسلام‎آباد خواسته‎است تا علیه آن اقدام نماید.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، در این نامه یک بار دیگر نام ۸۵ تن از رهبران و مقام‎های طالبان و دیگر شبکه‎های تروریستی درج شده تا پاکستان در قسمت بازداشت و تسلیم‌دهی آنان به افغانستان اقدام کند.

مستغنی گفت، مراکز یاد شده علیه افغانستان در خاک پاکستان فعالیت می‎کنند و همچنان افراد که نام‎های شان در این نامه آمده در خشونت و جنایت‎ها در افغانستان دست دارند.

مستغنی: جواب ابتدایی مقامات پاکستان به این نامه تا حال مثبت بوده‎است.

او افزود:

"وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان نامه حاوی لیست ۳۲ مرکز آموزشی تروریستی که علیه افغانستان در خاک پاکستان فعالیت دارند را امروز از طریق سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در اسلام‌آباد به مقامات پاکستان تسلیم نموده و از آن‎ها خواهان اقدامات علیه این مراکز شد."

با مسئولان سفارت پاکستان در کابل تماس برقرار کردیم اما مسئولان این سفارت در این باره اظهار نظر نکردند اما سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان می‎گوید، جواب ابتدایی مقامات پاکستان به این نامه تا حال مثبت بوده‎است.

افغانستان بارها پاکستان را به حمایت و تجهیز گروه‎های تروریستی که بر ضد افغانستان فعالیت می‎کنند، متهم کرده‎است.

اما پاکستان بارها این اتهام‎ها را رد کرده و از راه اندازی عملیات‎ها بر ضد گروه‎های تروریستی از جمله عملیات «ضرب عضب» خبر داده‎است.

همچنان در روزهای گذشته به دنبال چند حمله انتحاری در برخی شهرهای پاکستان، این کشور ادعا کرد که این حملات از سوی گروه‎های تروریستی در خاک افغانستان طرح‌ریزی شده‎است، چیزی که حکومت افغانستان آن را رد کرده‎است.

به دنبال ارسال نامه کابل به اسلام‌آباد در باره آدرس و نام مراکز و رهبران تروریستی در برخی شهرهای پاکستان مقام‎های پیشین نظامی افغانستان نسبت به عملکرد پاکستان در برابر این گروه‎ها خوشبین نیستند.

شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، این مراکز و گروه‎ها از سوی سازمان استخبارات پاکستان ایجاد شده و پاکستان برای سرکوب آن کاری نخواهد کرد.

کریمی: کدام صداقت از پاکستان ندیدیم.

او افزود:

"تا جای که ما همراه پاکستانی‎ها به اصطلاح در چوکات گروه سه جانبه کار می‎کردیم کدام صداقت ندیدیم، این خو ۳۲ مرکز است اگر ۵۰۰ مرکز هم باشد تمام ما می‎دانیم که مراکز در کجاست و خودم هم می‎دانم که مراکز در کجاست ولی آن‎ها نه عکس‌العمل نشان می‎دهد در مقابلش، نه اعتراف می‎کند به بودنش و نه هم می‌پذیرد، او خو مراکزیست که «آی. اس. آی» جور کرده برای تربیه آن‎ها (تروریست ها)."

اما سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان که روز دوشنبه با رادیو آزادی صحبت می‎کرد گفت، اگر خشونت‎ها در این کشور ادامه یابد حکومت تلاش‎ها را در خصوص آوردن تعزیرات بیشتر در برابر گروه‎های تروریستی و حامیان‌شان از طریق میکانیزم‎های جهانی به خصوص سازمان ملل‌متحد ادامه خواهد داد.

گزارش: نصرت پارسا