جامی‌زاده: نقش زنان افغان در تصمیم‌گیری یک فیصد افزایش یافته‌است

یافته‌های سومین سروی ادارۀ احصائیه مرکزی افغانستان نشان می‌دهد که نقش زنان در بخش تصمیم‌گیری ضعیف است.

این اداره روز سه شنبه نتیجه سروی تحت نام " نقش زنان و مردان در تصمیم‌گیری" را با رسانه‌ها شریک کرده که نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۲ به این‌سو نقش زنان یک فیصد افزایش داشته‌است.

شیر محمد جامی‌زاده سرپرست این اداره می‌گوید که این سروی در مرکز و ولایات صورت گرفته و با حدود نزدیک به ۹ هزار کارمند ادارات دولتی، سکتور خصوصی و غیر دولتی مصاحبه انجام شده‌است.

وی گفت:

"بر اساس آماری که در سال ۱۳۹۲ داشتیم، فیصدی زنانی که در سطح تصمیم‌گیری قرار داشتند ۹.۹ درصد بود ولی در این سروی به ۱۰.۷ درصد افزایش یافته که افزایش نسبی را نسبت به سه سال قبل نشان می‌دهد گرچه توقع بیشتر بود."

گراف نشر شده این سروی نشان می‌دهد که در مؤسسات غیر حکومتی نقش زنان بیشتر است اما این سروی در مجموع ۸۹ فیصد نقش مردان را نشان می‌دهد.

این در حالیست که پیش از این نهاد‌های مدافع حقوق زنان بر نقش آنان در تصمیم‌گیری تأکید کرده و گفته‌اند که به نصف نفوس جامعه که زنان اند، نقش کمرنگ داده شده‌است.

گروه دادخواهی سیاسی زنان نیز ماه پیش لیست ۱۱۰۰ نفری زنان نخبه را به حکومت سپرد تا ایشان را به کار بگمارد.

بر اساس معلومات مقام‌های افغان، اکنون ده‌ها زن در شورای ملی، چهار وزیر و هشت معین در حکومت مصروف کار اند و تلاش می‌شود تا نقش آنان در کرسی‌های مهم بیشتر شود.

از سوی هم وزارت امور زنان می‌گوید که نشر این سروی نگران کننده‌است اما این رقم آنان را وا می‌دارد تا عملاً به کار‌های‌شان تلاش کنند.

سپوژمی وردک معین وزارت امور زنان افغانستان

سپوژمی وردک معین این وزارت در همین نشست در این مورد گفت:

"من متأثر استم از این رقم که در سروی اعلام شده و نگران کننده‌است، ما را متوجه می‌سازد که باید از قبل کار‌های زیادی را انجام می‌دادیم تا چگونه بتوانیم نقش زنان را در سطح تصمیم‌گیری زیاد کنیم."

حکومت افغانستان نقش زنان را در تصمیم‌گیری سی فیصد تعیین کرده‌است و می‌گوید که تلاش در این زمینه جریان دارد.

خانم وردک می‌گوید، مشکلات امنیتی، بی‌سوادی، عدم توجه به حقوق زنان، پروگرام‌های کم تأثیر کمک کننده‌گان، افزایش آزار و اذیت زنان و حتی محیط غیر سالم کاری از مواردی اند که نقش زنان را محدود کرده‌است.

گزارش: نورالله شایان